Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Uppgifter i DN om att tre av fyra journalister försvinner i Mittmedia: "Saknar substans"

Enligt uppgifter till Dagens Nyheter har Mittmedias styrelse planer som kan innebära att 75 procent av de redaktionella tjänsterna kan försvinna till 2018. Men enligt Mittmedias vd Per Bowallius är det en lösryckt del ur ett scenario, och inte ett skarpt förslag. Det finns inga beslut.

Annons

Per Bowallius, vd Mittmedia.

Mittmedia kan komma att säga upp 75 procent av de redaktionella tjänsterna samt lägga ned eller slå samman flera av koncernens tidningar. Återstoden ska sedan övergå till att bli gratistidningar med en betydligt glesare utgivning – mellan tre och fyra gånger i veckan, enligt uppgifter till Dagens Nyheter.

Mittmedias vd Per Bowallius, som tillträdde tidigare i sommar, kommenterar uppgifterna i DN med att "det inte finns substans bakom dem" utan att det är en del i scenarier som ledningen har tittat på under våren.

– Det har inte fattats några som helst beslut om några strategiska alternativ i Mittmedias styrelse. Det underlag som DN refererar till är scenarier i syfte att förstå hur verksamheten påverkas i en transformation av print. Det handlar om alternativ, hur frekvensnedgång påverkar, övergång till gratistidning och en ny produkt i helgtidning. Men det är inga renodlade strategiska förslag, säger Per Bowallius till Mittmedia.

Den övergripande utmaningen är att identifiera en väg framåt, att bibehålla och utveckla relationen publiken, säger Bowallius.

– Publiken är grunden för vår existens och för att kunna säkerställa en ekonomi som upprätthåller våra kärnvärden. Vi sitter i en ganska komplex situation där vi har ett stort beroende av våra prenumerationsintäkter, de har aldrig varit större än vad de är nu och då gäller det att förstå hur vi hur vi ska hantera framtiden.

Även Anders Ingvarsson, tillförordnad redaktionell chef i Mittmedia, talar om en nystart i strategiarbetet. Ingvarsson är ny i rollen och poängterar att han var på sitt första koncernledningsmöte under veckan.

– Det här är gamla uppgifter. Vad nystarten kommer att leda till är ännu för tidigt att säga. Arbetet med strategiarbetet kommer att göras nu under hösten. Detta ska sedan vidare till styrelsen, säger han och fortsätter:

– Det viktigaste som jag ser det är att vi säkerställer att vi har en bra och relevant journalistik i de tidningar och på de platser där vi verkar.

Fakta: Koncernen Mittmedia

MittMedia är sprunget ur Gefle Dagblad, tidningen som startade 1895 och hade som motto att ”värna nykterheten och bekämpa likgiltigheten”.

Efter tio års utgivning, 1905, hade man nått en upplaga om 9 300 exemplar och en omsättning på 126 000 kronor. MittMedia grundades 2003 och då fanns Gefle Dagblad, Ljusnan, Sundsvalls Tidning, Örnsköldsviks Allehanda och Tidningen Ångermanland med in i koncernen. Samma år förvärvade MittMedia Arbetarbladet och Dagbladet.

2005 var MittMedia en av köparna när Centerpartiet sålde sina dagstidningar. Den affären innebar en omstrukturering av den svenska tidningsmarknaden och MittMedia utökades med Östersunds-Posten, Hudiksvalls Tidning, Ljusdals-Posten och Söderhamns-Kuriren.

2006 köpte man Länstidningen i Östersund och 2008 Dalarnas Tidningar. Dala-Demokraten, som är det senaste tillskottet i MittMedia, förvärvades 2013.

Februari 2015 slogs Dagbladet samman med Sundsvalls Tidning. I april samma år blev uppdelningen av Liberala Tidningar klar vilket innebar att MittMedia blev ny huvudägare i Mediebolaget Promedia, som bland annat ger ut dagstidningarna VLT och Nerikes Allehanda. Affären innebar också att MittMedia tillsammans med Eskilstuna-Kuriren tog över Stampen Media Partners aktier i den digitala byrån Adeprimo.

MittMedia ägs i dag till 70 procent av Nya Stiftelsen Gefle Dagblad och till 30 procent av Stiftelsen Pressorganisation.

Källa: www.mittmedia.se

Anders Ingvarsson.

Mer läsning

Annons