Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Verksamhetschefer: Fokus på elevers lärande och utveckling avgörande för framgång i Sundsvalls grundskolor

Det är nu två år sedan vi klev på uppdraget som verksamhetschefer för Sundsvalls kommuns grundskolor. I vårt dagliga arbete upplever vi möten med elever, medarbetare och föräldrar som stärker och glädjer oss i våra ambitioner att bidra till att ge våra barn och unga bästa tänkbara utbildning.

Våra närmsta medarbetare, skolledarna, har axlat ansvaret att vara de pedagogiska ledare Sundsvalls skolor behöver. Ett tydligt fokus på elevernas lärande och utveckling är avgörande för våra skolors framgång. Våra skolledare arbetar systematiskt med att analysera och följa upp att det arbete som sker i klassrummen utgår från elevernas behov. Samtalen med lärarna handlar om undervisningens kvalitet och hur denna kan utvecklas.

Vi har förmånen att möta fantastiska lärare som med stort engagemang och hög kompetens arbetar tillsammans i arbetslag för att på bästa sätt stötta eleverna i deras lärande. Vi träffar specialpedagoger, skolsköterskor och kuratorer som med stor professionalism möter barn och unga som behöver extra omtanke och stöd för att klara de krav som ställs på dem.

Det är med stolthet och tillförsikt vi fortsätter att utveckla Sundsvalls skolor tillsammans med våra medarbetare, elever och föräldrar.

Sundsvalls kommun erbjuder ett stöd inom elevhälsan, med ett flertal specialistfunktioner, som håller hög kvalitet. Vi träffar också engagerade modersmålslärare och studiehandledare som bidrar till att våra nyanlända och flerspråkiga elever lyckas i skolan.

Vi möter fackliga företrädare som i samarbete med oss bidrar till att utveckla goda arbetsmiljöer för både kollektivet och den enskilde medarbetaren. Vikten av en gemensam vilja i detta sammanhang är oerhört viktig för att våra medarbetar ska känna balans mellan krav och resurser.

I den senast elevenkäten som görs årligen bland eleverna ges högsta värde på ”Jag kan nå kunskapskraven om jag försöker”. Eleverna har alltså en stark tro på sig själv, vilket är av största vikt för att man ska lyckas. Alla vi andra som befinner oss runt våra barn och unga måste också ha en stark tilltro till deras förmågor inom olika områden.

Vi ser också utmaningar, både när det gäller elevers lärande och att alla ska känna tillhörighet och trygghet. Vår skyldighet är att hitta optimala lösningar så att varje enskild elev ska kunna utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar.

De närmsta åren kommer vi att behöva fler lärare än vad som finns tillgängligt på marknaden eller är i utbildning. Den situationen delas av alla skolhuvudmän. Det handlar om att kommuner o

ch friskolor både kan erbjuda våra nuvarande anställda goda förutsättningar och att skapa attraktionskraft som lockar unga människor till våra verksamheter.

Vi har ett stort ansvar men har också getts goda förutsättningar för att utföra vårt arbete. Det är med stolthet och tillförsikt vi fortsätter att utveckla Sundsvalls skolor tillsammans med våra medarbetare, elever och föräldrar.

Ulrika Segervald och Urban Åström, verksamhetschefer Sundsvalls kommuns grundskolor

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel