Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vi avvecklar vår stad genom att skryta över riktiga bottennapp

Annons

En ny utgåva av tidningen Byggplats Sundsvall har åter skickats ut till alla hushåll. Så bra då, för det är ju hushållen själva som genom skatten har betalat alstret. Mindre bra är att tidningen är en rakt igenom tragikomisk odyssé i floskler och självberöm.

Stadsvision Sundsvall proklameras som en ohejdad succé med påståenden som att den "klassiska kvartersstaden utvidgas". Var då? På Norra kajen? I praktiken ett stadsnära förortsområde med få, om några, stadsmässiga kvalitéer.

För Plus-kunder: Sundsvall satsar på trä – så kan byggandet förändras: "Ett stort steg",

Det ständigt återkommande argumentet för fula hus brukar ju annars vara att det är billigt, men det är faktiskt bland Norra kajens arkitektoniska bottennapp som stadens högsta kvadratmeterpriser påträffas. Bubblor briserar, men hus – tyvärr även fula hus – har en tendens att stå i generationer.

Vidare slås det fast att "stadskärnan stärks", men vad är det vi hör i fjärran? Jo, en ljudlig rap från kommunens gullegris, jätten Glufs-Glufs i Birstadalen. Stadskärnan får nöja sig med smulor medan trafikplanerarna ständigt funderar ut nya sinnrika och svindyra sätt att pressa in fler bilbundna konsumenter i Birsta.

Vilka är då dessa finurliga metoder? Jo, ännu fler skattefinansierade avfarter, underfarter, rondeller och trafikleder. Fast det är klart, parkeringsöknarna bekostas behjärtansvärt nog av butikskedjorna själva, så det är ju i alla fall gratis att parkera.

Läs också: Se filmen om Sundsvall som hyllas på sociala medier: "Sveriges vackraste stad"

Inte desto mindre är tidningen indränkt med uttryck i stil med "trafik på människans villkor" i en (ni gissade det) "hållbar stad". Säkert får det endorfinkickarna under förmiddagsfikat på stadsbyggnadskontoret att kännas lite extra härliga, men ute i verkligheten är det beklämmande få som cyklar och åker kollektivt.

De konkreta åtgärderna – som sammanhängande cykelvägar med tydlig separation från biltrafik och gående, billigare kollektivtrafik, frekventare avgångar och en, i likhet med andra svenska städer, långsiktig plan för återinförande av spårvagnar – syns ej till. Inte helt olikt fyrans buss vid nederbörd perioden november–mars.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

På de sista sidorna är det åter "business as usual" med en oblyg exposé av AB Sundsvallsbyggens, förlåt, Mitthems allra senaste sunkiga punkthusbygge, 50 år efter miljonprogrammet. En febrig hyllning går sedan till det som nu blivit Esplanadens södra blickfång, "synlig från stora delar av stan": monumentalklossen BRF Stenhammaren. Som en permanent trafikolycka på Bergsgatan, omöjlig att inte titta på.

Det är inte så här man förvaltar "Sveriges vackraste stad". Det är så här man förvanskar det som långt kompetentare personer än dagens stadsplanerare lät bygga upp efter stadsbranden. Detta är inte utveckling, det är avveckling.

SNM

Läs också:

Flytta den svarta väggen till Ö-vik – den förstör Sveriges vackraste stad

Tyst med er, gnällspikar – Sundsvall kan ha goda framtidsutsikter

1800-talsvillor och en påhittad skyline är inget att bevara – bygg i Sundsvall!

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel