Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vi kan flytta kombiterminalen från stan, vi kan rädda Petersvik – varför vill inte kommunen det?

Logistikparken ska byggas enligt planerna, säger Peder Björk (S). Oavsett att den inte går runt ens på 50 år. Oavsett om Sundsvalls skattebetalare måste punga ut med 800 miljoner. Oavsett om Sundsvall då blir Sveriges mest skuldsatta kommun per capita.

Men kommunen uppger nu, i ansökan till Klimatklivet, att om man inte får 150 miljoner i bidrag från staten har man bara att ha råd att bygga en pytteliten logistikpark i miniatyr. I samma storlek som kombiterminalen vid tågstationen i stan.

Bilderna av logistikparken på hemsidan är nu bara ”visionsbilder” och de beräknade miljövinsterna blir mycket mindre.

Pengar från Klimatklivet får man bara för ”åtgärder som annars inte skulle komma till stånd”. Vad gäller? Har kommunen råd och ska bygga till varje pris eller har kommunen inte råd? Vad planerar man att bygga? Enligt de storstilade planerna eller en väg och en grusplan?

Det måste väl vara det kommunen uppger i ansökan till Klimatklivet som är sant. Att det bara blir en spillra av de storstilade planerna, för kommunen har inte råd. För inte ljuger väl kommunen för staten för att tillskansa sig bidragspengar man annars inte skulle ha rätt till?

Ska ingen järnväg byggas mellan Tunadalshamnen och Ortviken faller ju även argumentet att man måste ta Petersvik i anspråk för denna.

Det stora behovet av en logistikpark i Petersvik, som påstås finnas då? Vi har läst den senaste marknadsundersökningen logistikparkenbolaget gjort 2018. Av den framgår att Castellum kanske kunde tänka sig hyra delar av logistikparken, för att i sin tur hyra ut.

Castellum har nu lämnat Sundsvall. Det framgår att inget av de tillfrågade företagen är speciellt intresserade av någon etablering i logistikparken. Många "kanske" och "eventuell" i svaren. Näringslivet lovar ingenting bestämt. Behovet av en logistikpark i Petersvik framstår inte som trängande.

Akzo tänker inte ha något gods i logistikparken, men vill ha en tvätt för kemikalieindränkta tågvagnar. En mycket miljöfarlig verksamhet som det inte sökts miljötillstånd för. I så fall måste de kemikalieindränkta vagnarna gå på järnvägen genom stan till logistikparken. Det blir då mer farligt gods genom stan. Inte mindre.

Vidare har kommunen tydligen på grund av kostnaden skrotat planerna på järnväg mellan Tunadalshamnen och Ortviken. Allt gods ska nu i stället gå på lastbil på en väg tvärs över Petersvik. Det blir minst 123 000 lastbilsresor på den vägen per år. Huvudargumentet för ”satsningen” på logistikparken och dess placering i Petersvik var att gods skulle flyttas från lastbil till järnväg. Det gäller tydligen inte längre.

Om man nu bara ska bygga en logistikpark i samma storlek som den inne i stan får den plats i befintliga Tunadalshamnen. Man arbetar redan nu med omdisponeringar och att bygga nya hamnmagasin. Det blir också mer plats om man flyttar hamnkontoret. Ska ingen järnväg byggas mellan Tunadalshamnen och Ortviken faller ju även argumentet att man måste ta Petersvik i anspråk för denna.

Vi kan flytta kombiterminalen från stan. Vi kan rädda Petersvik. Vi kan spara en halv miljard av Sundsvalls skattebetalares pengar. Varför vill kommunen inte det?

Thomas Lundmark, Ewa Eriksson, Mikael Westman, Lasse Lundström, Else Ammor, Patrik Norin

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel