Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vill att bro över Gimån prioriteras före gång- och cykelvägar

Det finns viktigare satsningar än gång- och cykelvägar i Östavall och Ljungaverk. Det anser tekniska nämnden, som prioriterar en gångbro över Gimån högre.

Annons

Det är Trafikverkets förslag till regional transportplan fram till 2025 som tekniska nämndens politiker vill justera genom att lyfta fram ett helt annat projekt än gång- och cykelvägar i Ljungaverk och Östavall.

Förslaget som man lägger fram till Trafikverket är att i första hand prioritera en ny bro parallellt med järnvägen över Gimån, och i andra hand nämnda gång- och cykelvägar. Detta för att komma till rätta med problemet att folk använder järnvägsbron i Torpshammar som genväg.

En annan järnvägsfråga som man vill lyfta in i transportplanen är bommar och signaler vid järnvägsövergången som leder mellan Fränsta samhälle och ortens reningsverk. En korsning som varit föremål för en hel del diskussioner efter den olycka som inträffade hösten 2014, och som ett år senare bland annat resulterade i fackliga åtgärder samt beslut om att stänga trädgårdstippen.

Slutligen så lyfter också tekniska nämnden fram två punkter beträffande vägnätet som man gärna vill se inskrivna i den regional transportplanen.

Dels handlar det om anläggande av en gång- och cykelväg på vägbron som leder över Ljungan mellan Gim och Torpshammar, men också en ny beläggning på Fränstavägen som bitvis är väldigt sliten.

Man passar också på att vädra ett visst missnöje med hur ombyggnaden av väg 591 har gått till, och att man där anser att kostnaden för att återställa gatubelysningen genom Nordanede borde bekostas av Trafikverket i stället för att som nu belasta Ånge kommun.