Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vindkraft framtidshoppet för Vivstavarv

ST kan i dag avslöja att Vivstavarv har sålts till det finska familjeföretaget Baltic Bulk.
Det gamla pappersbruket kommer att bli hamn för pellets, kemikalier och gods.
Men framtiden kan finnas i tillverkning av vindkraftverk.
Vi räknar med att 200 människor kommer att jobba här, säger Mikko Laaksonen

Annons

Mikko Laaksonen driver företagen Baltic Bulk och Baltic Tank.

Efter en tids förhandlingar har Mikko Laaksonen, ägare till finländska företagen Baltic Tank och Baltic Bulk skrivit ett kontrakt med M-Real och tar över industrifastigheten redan första kvartalet nästa år.

Vi träffades och skrev under kontraktet i torsdags. Det finns stora möjligheter i Vivstavarv. För oss var det avgörande med en egen hamn och närhet till både järnvägen och E4, säger Mikko Laaksonen.

Han vill inte offentliggöra priset ännu. Vivstavarv kommer att drivas genom ett svenskt fastighetsbolag som är under bildande. Det kommer att heta Vivstavarv, Vivstahamn eller Vivsta port.

Baltic Tank och Baltic Bulk kommer att använda de befintliga cisternerna för att lagra kemikalier, och de gamla pappersmagasinen ska konverteras till tre hektar lager för pellets på storsäck, berättar Laaksonen.

Han räknar med att deras egen verksamhet kommer att ge cirka 20 arbetstillfällen. Men han hoppas att omkring 200 personer i framtiden ska ha sina jobb på Vivstavarv.

Vår egen business är bara logistik. Vi vill hyra ut hallarna och kontoren till små och stora företag. Men vi hoppas få hit tillverkare av torn till vindkraftverk, säger Mikko Laaksonen.

Han berättar om den enorma satsningen på vindkraft som planeras i havet utanför den finska kusten, från Björneborg och uppemot Vasa.

Det blir sammanlagt 2 000 vindkraftverk under flera års tid och alla behöver en mast som är 100 meter hög. Maskinhallen på Vivstavarv är 150 meter lång. Om man tillverkar masterna i ett stycke där kan man enkelt lyfta över dem på en båt, frakta över dem till Finland och resa upp dem på pontonerna. När vi kommit i ordning ska vi kontakta tillverkare av vindkraftverk i Danmark, Tyskland och Sverige för att höra om de är intresserade, säger Mikko Laaksonen.

Sjöfarten till Vivstavarv kan komma att öka. Mikko Laaksonen har planer på att låta hamnen ingå i ett transportnätverk med Finland, Baltländerna, Tyskland och Ryssland.

Vi behöver en bättre kusttrafik. Det görs alltför många transporter med lastbil i dag. Det är dyrt och inte speciellt miljövänligt, säger han.

Den 56-årige Mikko Laaksonen ser bara stora möjligheter med Vivstavarv. Han driver sitt familjeföretag tillsammans med sin dotter och två söner. Själv startade han i sin pappas firma, som bestod av en lastbil och en fiskaffär. I dag är företaget Finlands största pelletshandlare med terminaler i 14 hamnar runt Östersjön. Man transporterar även foder, kemikalier, oljor och vätskor till livsmedelsindustrin. I företaget ingår ett åkeri med 25 lastbilar. 4-5 lastbilar om dagen går mellan Alby i Ånge och Finland med väteperoxid varje dag.

Huvudkontoret ligger i Åbo, och omsättningen är i dag 30 miljoner euro.

Men vi har fortfarande kvar en fiskodling, skrattar Mikko Laaksonen.