Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vinsterna väger mer än riskerna – vi kan inte låta den här chansen gå till spillo

Annons

Det handlar om klimatförändringar på grund av den temperaturhöjning av jorden som sker när växthusgaser mer och mer samlas i atmosfären och hindrar solens instrålade värme att lämna.

Vi måste minska utsläpp av växthusgaser. Ett sätt är att inte kompostera matavfall som vid komposteringen avlämnar den starka växthusgasen metan till atmosfären. I stället skall matavfallet rötas och metangasen – biogasen – användas som bränsle i bilar, bussar och för tunga fordon som då inte behöver använda diesel eller bensin. Utsläpp av växthusgaser från bilar reduceras då med 90 procent.

Det är detta Sundsvalls kommun tillsammans med andra kommuner kan bidra till.

För Plus-kunder: Storsatsningen i Korsta stoppas – biogasfabrik för 100-tals miljoner saknar stöd

Den utredning som BiMab har utfört är mycket grundlig och är, enligt sakkunniga konsulter, den bästa utredning i Sverige som har gjorts i frågan. Man bygger på beprövad teknik som utvecklats i Uppsala som startade 1996, och skall ytterligare utbyggas. Varje år tar man emot cirka 30 000 ton matavfall, knappt hälften från den egna kommunen. Man tar också emot slakteriavfall.

Det har talats om risker med Sundsvalls biogasprojekt. Det finns inga projekt utan risker men projekt genomförs i alla fall när vinsterna och målet väger mer. Nu är riskerna med den oljebaserade ekonomin oerhört mycket större. Se möjligheterna.

Läs också: En ny biogasanläggning är lika dumt som följetongen med Petersvik

Biogasen räcker för 3 000–4 000 bilar per år. Bolaget kan ha egna tankställen, styrelsen beslutar om priset– liksom Hemab i Härnösand. Överskottsgas säljs till distributörer som vill (i dag till 70 procent) ersätta den fossila naturgasen med biogas i sina tankställen.

Lokala företag vill leverera optisk sortering av färgade avfallspåsar.

Då kan Sundsvall ersätta hybridbussarna med gasbussar och bilägare som tvekar om nästa bilköp får ett billigt miljövänligt alternativ. Resterna från rötningsprocessen kan dessutom utgöra basen i skogsgödsel.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Avfall av olika slag kan genom att läggas i olikfärgade påsar, läggas i en och samma tunna och sedan sorteras i avfallsanläggningen. Det sparar många bilresor till återvinningscentralerna.

Vi skall inte vänta på den kommande lagstiftningen som förbjuder kompostering av matavfall. Det är många som inte vill vänta.

■ FTI, Förpacknings- och tidningsinsamlingen, har lämnat pris för papper, metall, glas, plast med mera som samlas in genom fastighetsnära insamling.

■ Mittuniversitetet utvecklar en våtstark papperspåse för optisk avfallssortering.

■ Lokala företag vill leverera system för optisk sortering av färgade avfallspåsar. Det ligger inom den kompetens som verkstäder och ingenjörsföretag har i regionen. Arbetet pågår. De 84 miljoner kronor i bidrag som Sundsvall får för projektet kan heller inte vänta.

Det måste till utökad biogasproduktion. Härnösand har valt en småskalig teknik och även om man bygger ut räcker det inte. Det finns ingen orsak att konkurrera med Härnösand eller ta tillbaka de leveranser som äger rum i dag. Volymerna räcker mer än väl. Låt inte denna möjlighet gå oss ur händerna. Frågan är för bred och viktig för att hamna i den vanliga partiskiljande debatten.

Göran Lundgren (V), energipolitisk rådgivare

Robert Nordin (KD), styrelseledamot i MSVA

Läs också:

Biogasen fungerar här i norr och är ett måste för att klara klimatutmaningen

Vi vill bygga en biogasanläggning i Korsta

Hemabs satsning på biogas bör stödjas

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons