Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ericsson tar rekordorder på service

Ericsson ska sköta driften av mobiloperatören 3:s nät i Storbritannien och tar över också leverans av utrustning till nätet från bland andra konkurrenten Nokia.
Ordervärdet är betydligt över 20 miljarder kronor och visar den ökande betydelsen på servicetjänster.

Annons
 Vi har hittills inte levererat utrustning till 3:s nät i Storbritannien, det har bland andra Nokia gjort. Men det är inga problem. Tekniken bygger på standardlösningar, säger Hans Westberg chef för Global Services till TT och fortsätter:
 Det är det hittills största avtal Ericsson har tecknat och ett av de största så kallade managed services-avtal som någonsin tecknats i telekomindustrin.
I april tecknade Ericsson ett liknande avtal med 3 i Italien.

Kvitto
 Den här ordern är ett kvitto, på att det som Ericsson så här långt har gjort i Italien är 3 nöjda med, säger Håkan Wranne, Ericssonanalytiker på Fischer Partners Fondkommission.
Servicetjänster ligger inom affärsområdet Professionella tjänster som växer klart snabbare än Ericssons andra affärsområden.
Under tredje kvartalet omsatte Professionella tjänster 6 miljarder kronor, en ökning med 25 procent jämfört med samma period året innan. Totalt stod Professionella tjänster under tredje kvartalet för 18 procent av Ericssons omsättning.
 Lägger vi till tjänster för att rulla ut nät åt operatörerna står servicetjänster för sammanlagt 27 procent av omsättningen och vi driver nu nät med över 50 miljoner abonnenter runt om i världen, säger Hans Westberg.

Minst 21 miljarder
I dag står Ericsson som leverantör för mellan 30 och 40 procent av alla fasta och mobila telefonnät i världen beroende på system.
 Men att nå 40 procent av servicemarknaden också är knappast möjligt, konkurrensen på servicemarknaden är hård, säger Westberg.
Han är däremot mycket förtegen om att ge några siffror på det brittiska avtalet. Ericssons Italienkontrakt med 3 löper på fem år och är värt cirka 15 miljarder kronor, tre miljarder om året.
Det brittiska avtalet sträcker sig över sju år.
 Den här ordern är värd väsentligt mycket mer per år, säger Hans Westberg.
Det betyder att ordern är värd minst 21 miljarder kronor. Med all sannolikhet betydligt mer.
Ericsson tar över helhetsansvaret för utrustning, drift och underhåll av 3:s nätverk och tillhörande IT-infrastruktur. 3 behåller ägarskapet över tillgångarna.

Aktien steg
Ericsson har också serviceavtal med 3 i Australien och Sverige.
Fler än 1 000 brittiska medarbetare från 3 kommer att flytta över till Ericsson.
 Det visar hur den moderna operatören arbetar. Han vill inte driva nätet själv utan utveckla tjänster för kunderna, säger Helena Knutson-Nordman, telekomanalytiker vid Öhman Equities till TT.
3:s brittiska vd Bob Fuller håller med:
 Vi ska göra det vi är bäst på, nämligen att utveckla och leverera bra tjänster.
Handeln med Ericssons aktier stoppades under tio minuter på förmiddagen. B-aktien hade ett par timmar efter att handelsstoppet hävts vid 11-tiden stigit med drygt 4 procent till 27:80 kronor.

Mer läsning

Annons