Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygfighten Arlanda —Bromma slutade oavgjord

—men flyget slår tåget med en och en halv timme Dött lopp. Det blev resultatet när Sundsvallsflyg i går för första gången utmanade SAS och Fly Me. ST var uppe i ottan för att klocka vilket av bolagen som är snabbast till Stockholm.

Annons
Redan klockan 6 i går morse var det full fart inne i Midlandas terminalbyggnad. Luften var fylld av förväntan och spänning.
Christina Rylander-Bergqvist, chef för det nya bolaget Sundsvallsflyg, höll på att ställa fram champagneflaskorna. Är det premiär så är det.
SAS, som är mest morgonpigga, hade redan klockan 06.05 lyft med sitt första plan mot Arlanda. De 61 passagerarna räckte dock inte för att fylla hälften av den stora Boeingkärran.
Vid incheckningsdisken köade nu de resenärer som valt Fly Me, en del av dem för att åka till Stockholm, andra för att fortsätta med samma plan till Göteborg.
Samtidigt som en och annan av Sundsvallsflygs premiärpassagerare började droppa in.
Det är tätt på given på Midlanda numera. Med SAS andra avgång 07.20 - för övrigt betydligt mera välfylld - blir det fyra avgångar inom loppet av en timme och en kvart.
Fly Me gav ingen tid förlorad. När de 31 passagerarna fyllt en fjärdedel av stolarna taxade Boeingplanet ut. Fem minuter före avgångstiden 06.35.
Helena Jakobsson och Katarina Berggren från företaget Propacta lutade sig tillbaka. Tidigare har de åkt tåg på tjänsteresorna till Stockholm, men nu valde de flyget.
Det sparar tid, särskilt när man bara ska åka ner över dagen. Många möten börjar klockan 9 och då hinner man inte i tid med tåget, sade Helena Jakobsson, som gladdes över de lägre flygpriserna.
Dock med en liten brasklapp.
Vi får se hur länge det håller med tre bolag. Jag skulle tro att många företag avvaktar ett tag med att köpa årskort hos de nya bolagen.
Färskaste nykomlingen, Sundsvallsflyg, använder turbopropplanet Saab 2000. Det är en mindre kärra som tar 50 passagerare. Planet var halvfullt när det lyfte från Midlanda några minuter försenat.
Nu var frågan om bolagets taktik att flyga till Bromma skulle bräcka konkurrenterna som landar på Arlanda, drygt fyra mil utanför Stockholm.
Resan till Bromma gick fint och ST-fotografen Mårten Englin, som åkte med, kunde kliva ur planet bara några minuter försenad. Utanför terminalen väntade sedan bussen på att föra resenärerna in till terminalen i city. En resa som i morgontrafiken tog 20 minuter.
Det visade sig dock inte räcka för att vinna loppet.
Helena, Katarina och deras medpassagerare klev nämligen ur planet på Arlanda precis enligt tidtabellen klockan 07.20. Och deras resa in till centralen tog inte längre tid än bussen från Bromma.
Allt tack vare den något dyra, men vindsnabba Arlanda Express.
Så därför slutade tidsmatchen oavgjord. Bromma eller Arlanda har ingen betydelse, i båda fallen stannade tidtagaruret på två timmar och femton minuter.
Men samtidigt slår flyget konkurrenten tåget med en och en halv timme.

Mer läsning

Annons