Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fyra bussar i Sundsvall går över till nytt miljöbränsle

/
  • Christer Berglund, vice kommunalråd i Sundsvall, är mycket intresserad av att bussar i stadstrafiken ska köra på det nya dieselbränslet för miljöns skull.
  • Thomas Larsson och Bengt Aldén från Framtidsbränsle AB är övertygade om att de flesta tunga fordon kommer att köra på det nya bränslet om tio år.
  • Det nya syntetiska bränslet som till 95 procent är tillverkat av naturgas har inte någon diesellukt.

I går presenterade Framtidsbränsle sitt nya miljöbränsle i Sundsvall. Fyra av Busslinks bussar i stadstrafiken kommer att köras på bränslet.

Annons
Alla utsläpp, även cancerogena ämnen, kommer att minska från de fordon som använder det, berättar Bengt Aldén från Framtidsbränsle.
Bland annat kommer partikelutsläppen som är ett stort problem för miljön i Sundsvall att minska med 30 procent och utsläppen av kväve att bli åtta procent lägre.
Bengt Aldén är övertygad om att det nya bränslet om något år kommer att finnas i de flesta tunga fordon i landet som i dag körs på diesel. Bränslet består till 95 procent av syntetisk diesel, som är tillverkat av naturgas, och till fem procent av biobränsle.
En viktig fördel är att det inte krävs några ombyggnader av fordonens motorer. Bränslet går dessutom att blanda med vanlig diesel och kan därför användas i personbilar med dieselmotor.
Sundsvalls kommun är mycket intresserad av den nya dieseln och det finns långtgående planer på att bygga ett tankställe för bränslet vid Nordichallen i Sundsvall.
Det blir det första i landet, hävdar Bengt Aldén.
Den syntetiska dieseln köps från Holland och blandningen av bränslets beståndsdelar sker i oljehamnen i Sundsvall. Utvecklingen har skett i Sundsvall under de senaste fem åren.
Den största nackdelen med det nya bränslet är priset som är cirka två kronor högre än för vanlig diesel. Förutom att tillverkningen kostar mer är skatten betydligt högre, vilket ger en merkostnad om cirka 25 procent mot dagens dieselpris. Förhoppningen är dock att de goda miljöeffekterna gör det möjligt att politiska beslut inom en snar framtid kan tas om sänkt skatt som gör det konkurrenskraftigt.

Mer läsning

Annons