Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hårdare konkurrens om mjölk i höst

Konkurrensen om mjölken hårdnar. Om ett par månader lanserar Ica en ny billigare mjölk med lång hållbarhet. Även hos Arla finns planer på att utöka sortimentet.

Annons
För att stå sig i konkurrensen med nyetablerade lågpriskedjor som Lidl och Netto ser både Ica och Arla över sitt mjölkutbud.
 Vi måste uppvisa svenska alternativ till det som efterfrågas från utlandet, säger Hans-Åke Hammarström, vd för Arla Sverige.
Han vill varken bekräfta eller dementera att Arla ska lansera en ny lågprismjölk med längre hållbarhet i höst.

Tjeckisk mjölk
För Ica, med en marknadsandel på nästan 40 procent av den svenska dagligvaruhandeln, är det däremot spikat att en tjeckiskproducerad hållbarhetsmjölk ska börja säljas under det egna lågprisvarumärket Euroshopper inom ett par månader.
 Vi kände ett behov av att kunna erbjuda ett lågprisalternativ och vi har märkt en viss ökning i efterfrågan, säger Ulrika Persson som är produktutvecklare på Ica.
Att det blev mjölk från tjeckiska kor i stället för svenska var en kostnadsfråga. Det lägre inköpspriset kombinerat med att mjölken inte behöver stå kyld och håller i 120 dagar gör att det går att få ner priset.
Hur mycket billigare hållbarhetsmjölken blir jämfört med den färska mjölken är osäkert, eftersom butikerna sätter priserna själva.

D-vitamin saknas
För några månader sedan avrådde Livsmedelsverket barn och ungdomar från att dricka tysk mjölk som såldes i Lidls butiker. Orsaken var att den inte var berikad med D-vitamin, som behövs för att kroppen ska kunna ta upp och omsätta kalcium.
Men Ica har inga planer på att berika mjölken från Tjeckien med D-vitaminer.

Mer läsning

Annons