Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lunarstorm — en vinstmaskin på nätet

Glöm IT-bubblan. Flera av våra populäraste nätsajter genererar rejäla vinster till sina ägare, visar TT:s genomgång. Ungdomssajten Lunarstorm hör till de mest vinstgivande.

Annons
Företaget Lunarworks, som står bakom den omåttligt populära mötesplatsen med över en miljon registrerade medlemmar, gjorde i fjol en vinst på 8,3 miljoner kronor före skatt, en ökning från 6,5 miljoner kronor året före. Omsättningen steg med nästan 12 miljoner kronor och passerade 50-miljonersstrecket.
 Det ser ännu bättre ut nu. Tillväxten är fortsatt stark och lönsamheten är mycket god så här långt i år, säger Hans Eriksson, vd på Lunarworks, som räknar med en 30-procentig omsättningsökning under 2005.

Ökad efterfrågan
Mitt i sommaren 2005 ger nyhetsflödet en fläkt av 1990-tal och IT-yrans glada dagar. Två exempel är att den kraschade e-handelssajten Letsbuyit har återuppstått och att Boxman, som misslyckades med att kränga cd-skivor och numera är en form av dvd-klubb, har sålts till England.
Troligen är det ingen slump. Hans Eriksson på Lunarworks vittnar om att efterfrågan på internetannonsering har ökat \"dramatiskt\". Samtidigt blir viljan att betala för tjänster på nätet allt större, framför allt hos ungdomar som inte hunnit vänja sig vid att allt på internet är gratis.
 Acceptansen har definitivt ökat, säger Eriksson.

Vinstrik bokhandel
Och Lunarstorm är inte den enda vinstmaskinen på nätet, visar TT:s genomgång av räkenskaperna hos företagen bakom några av våra mest populära nätsajter.
Nätbokhandeln Adlibris färska årsredovisning visar på en vinstökning 2004 till 13,3 miljoner kronor, från 6,4 miljoner 2003, och att omsättningen ökade med nästan 50 procent till 191 miljoner kronor.
 Vi kommer att passera en kvarts miljard i omsättning i år, säger vd Magnus Dimert.
Till de lönsamma internetbolagen hör också Adlibris konkurrent Bokus, som ägs av KF-koncernen, och mat- och drycksajten Tasteline, numera en del av Svenska Dagbladet.

Förlust för Spray
Sämre går det för Spray Network, som förutom portalen Spray.se säljer internet- och telekomtjänster. Även om bolaget, ett av IT-erans frontföretag, stod för en rejäl ekonomisk uppryckning i fjol var resultatet fortfarande en förlust på 37,7 miljoner kronor.
Auktionssajten Tradera hör också till dem som förlorar pengar. Förlusten för fjolåret blev 4,8 miljoner kronor, en kraftig försämring jämfört med 2003.
Men intäkterna för Tradera mer än fördubblades. Och en tröst kanske kan vara att den amerikanska motsvarigheten Ebay numera gör flera miljarder i vinst. Per kvartal.

Mer läsning

Annons