Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sverige klarar högre bensinpris

Priset på bensin och andra oljeprodukter slår rekord på löpande band. Och ingen vet riktigt hur högt de kan stiga. Men än så länge är effekterna på den svenska ekonomin begränsad.

Annons
Trots de allt högre priserna fortsätter svenska konsumenter att fylla sina bilar med bränsle. Och bland företagen är det bara enskilda företag, som flygbolagen, som drabbas riktigt hårt.
En viktig faktor är enligt Stefan Fölster, chefekonom på Svenskt Näringsliv, att lågkostnadsländer börjat exportera allt mer billiga varor till Sverige, vilket dämpar inflationen.
 Det ser man om man tittar på den senaste inflationssiffran, som var noll. Då hade ändå bensinpriserna ökat en del, säger Fölster.

Bensinbolagen tjänar
Dessutom fungerar de högre bränslepriserna som motor för många företag. Inte minst för bensinbolagen själva.
 De sitter på stora lagerreserver av olja, som stiger kraftigt i värde. Prisökningarna leds vidare till konsument, säger Fölster.
En annan effekt är att kraftindustrin får ett uppsving, då många väljer att byta ut äldre bränsleslukande aggregat eller investera i nya anläggningar.
 Det är ett rejält uppsving för nya kraftverk som bygger på naturgas. Hela den industrin växer så det knakar, säger Fölster.

Smärtgräns
Var smärtgränsen går för bensinpriset kan ingen riktigt säga. Men än är inte taket nått för de allt köpstarkare svenskarna, enligt Göran Lindblå, analytiker på Sveriges största bensinkedja OK-Q8.
 Den privatekonomiska situationen i Sverige har förbättrats. Folk har en större uthållighet för högre bensinpriser. Men det är klart, skulle det vända måste vi göra en annan bedömning, säger han.
Samtidigt har de högre priserna lett till att bilisterna börjat bli mer illojala gentemot varumärken i jakten på den billigaste bensinen, enligt Svenska Shells informationschef Martin von Arronet.
Det svenska bensinpriset, exklusive moms och skatt, bygger på vad bensinen kostar på den europeiska marknaden.
 Då USA importerar bensin från Europa går det upp här också. Annars finns det ett överskott på bensin i Europa, säger Gunnar Johansson, oljeprisanalytiker på Preem Petroleum, Nordens största raffinaderikoncern.

Kronkursen
Vägen från råoljepriset till bensinpumpen i Sverige är lång. Inte minst måste man ta hänsyn till valutaeffekter, raffinaderiernas kapacitet och den inhemska efterfrågan på bensin.
 Om kronan hade legat lika lågt i dag som för en månad sedan hade, allt annat lika, bensin vid pumpen kostat 30 öre mer, säger Einar Botten, drivmedelsansvarig på den norska oljekoncernen Statoil.

Mer läsning

Annons