Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Volvoprognos: Kraftigt ökad försäljning

Volvo Personvagnar räknar med att kraftigt öka sin försäljning från dagens 460 000 till 600 000 bilar inom tre till fem år.
Tillträdande vd:n Fredrik Arp lämnade en positiv prognos i samband med bilsalongen i Frankfurt.

Annons
Fortsatt ökad försäljning av stadsjeepen XC 90, tre nya bilmodeller inom tolv månader och ett rationaliseringsprogram som ska säkra fortsatt lönsamhet är den krattade manege som avgående Hans-Olov Olsson överlämnar till sin efterträdare.
 Vår produktionstakt för XC 90 ligger kring 100 000 bilar om året. Under årets första åtta månader ökade den med tio procent medan Volvo Personvagnar totalt ökade med en procent, säger Olsson till TT.
Stegrade bränslekostnader tycks inte ha dämpat intresset. Olsson förklarar det med att XC 90 är relativt bränslesnål i förhållande till konkurrenterna. Den gäller även den V 8 som säljs i USA. I Europa kommer snart också en ny diesel med förbättrade värden.
Rationaliseringsprogrammet syftar till att minska personalstyrkan med 1 0001 500 personer och sänka kostnaderna med en miljard kronor om året.

Bibehållen lönsamhet
TT: Kommer Volvo att kunna behålla sin lönsamhet?
 Ja, absolut, svarar Olsson, och understryker att det är nödvändigt att sätta in de åtgärder som behövs i rätt tid.
Både Torslandafabriken och fabriken i Gent är färdiginvesterade för treskift. Men för ett beslut om treskift i Torslanda krävs, enligt Olsson, att försäljningen ökar till 500 000 bilar.
Över den nivån blir det också snart dags att se sig om efter en ny fabrik.
 Men det blir inte i Europa.
Som tillträdande ansvarig för Fords varumärkesstrategi tar Olsson med sig erfarenheterna från Volvo.
 Bill Ford har vid ett flertal tillfällen uttryckt att han är imponerad över det sätt på vilket vi hanterat varumärket.

Stärker varumärket
Efterträdaren Fredrik Arp är nöjd med Volvos produktutbud:
 Nya cabrioletmodellen C 70 stärker varumärket, säger han, och tycker det är bra att Volvo nästa höst lanserar den mindre C 30 som byggs i Gent.
Innan dess ska också den nya generationen S 80 som byggs i Torslandafabriken vara ute på marknaden.
Sänkt förbrukning och minskade koldioxidutsläpp talar för diesel, anser Arp.
 Vi kan bara hoppas att skatten på diesel i Sverige blir annorlunda.

Mer läsning

Annons