Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bryt dig loss ur nätverket

/
  • Modell av den bil Leonardo da Vinci skissade på under renässansen, en tid då kreativiteten fullständigt exploderade.

BOK Frans Johansson: Medicieffekten. Fackgranskning: Lennart Arvedsson Översättning: Mia Poletto Andersson. Bookhouse Publishing

Annons
Medicieffekten är en informativ, insiktsfull och underhållande bok om hur man bäst bär sig åt för att arbeta kreativt. Boken är från början är skriven på engelska för Harvard Business School Press (2004) i USA av svensken Frans Johansson.
Enligt författaren uppstår mönsterbrytande revolutionerande insikter i nya skärningspunkter mellan idéer, begrepp och kulturer. Denna explosion av fantastiska idéer var exakt vad som ägde rum i Florens under renässansen.
Den tyder på något mycket viktigt. Om vi bara lyckas hitta den rätta skärningspunkten mellan discipliner eller kulturer kommer vi ha en större möjlighet att vara innovativa helt enkel för att de finns så många fler ovanliga idéer där.
Under renässansen möttes konstnärer, vetenskapsmän och köpmän i dessa skärningspunkter som gav upphov till en av Europas kreativa explosioner av konst, kultur och vetenskap. Leonardo de Vinci var den främste fanbäraren. Under de århundranden som sedan följde blev kunskapen mer specialiserad.
I dag ser vi på nytt en upplösning av gränserna mellan politik, kultur, teknik, ekonomi, nationell säkerhet och ekologi. Det är människornas rörlighet, vetenskapernas konvergens och de allt snabbare datorprocessorna som ger upphov till fler skärningspunkter än någonsin. De människor eller team som hittar dessa skärningspunkter kommer sannolikt att vara de som förändrar vår omvärld radikalt, menar författaren.
Forskningen visar att människor som kan många språk i genomsnitt är mer kreativa än andra. Språk kodar koncept på olika sätt och förmågan att utnyttja flera koder i en kreativ process ger tillgång till fler associationer. För att uppnå goda resultat måste vi finna metoder som innebär att vi kan lära oss så mycket som möjligt utan att fastna i ett visst tankemönster.
Frans Johansson menar att en av orsakerna till USA:s makalösa innovationstakt är mångfalden hos landets befolkning. Människor som har upplevt den innovativa kraften i team präglade av mångfald gör ofta allt de kan för att skapa sådana team igen.
Principen fungerar inte bara för företagare. Den gäller också författare och konstnärer. Under sitt arbete med diktverket Det öde landet prövade författaren T.S Eliot hundratals unika idéer. Många av idéerna kasserade han till sist, andra godkände han.
Arbetet resulterade i ett mästerverk där T.S. Eliot hade tagit steget in i skärningspunkten mellan världskulturer och mytologier. Trots att diktverket ter sig som en enda produkt är det i själva verket en samling av hundratals olika idékombinationer.
Alla framgångsrika innovatörer säger samma sak, nämligen att de var tvungna att modifiera sin ursprungliga idé, om och om igen. Picasso förbrukade hela åtta skissblock för de preliminära skisserna till den banbrytande målningen Flickorna från Avignon.
I Medicieffekten ger Frans Johansson oss rådet att om genomförandet är avhängigt av pengar är det viktigt att avsätta medel som räcker till flera försök.
Som ett varnande exempel nämner han Boo.com, ett ursprungligen svenskt modeföretag med huvudkontor i London som försökte bli världsledande inom försäljningen av sportkläder på nätet. Företaget startade sin verksamhet i november 1999 och gick omkull mindre än sju månader senare, efter att ha förbrukat minst 135 miljoner dollar.
Det satsade allt på en enda strategi i stället för att sätta av resurser till alternativa idéer. När Boo förstod att deras ursprungliga plan inte fungerade var det redan försent att byta inriktning.
För att lyckas måste vi också ha en hög motivation. Vi måste vara passionerat intresserade av det vi sysslar med. Om vi är det så flödar också kreativiteten. Vi måste bryta oss loss från våra gamla nätverk för att kunna skapa nya.
Men den viktigaste principen för kreativitet är att vi också måste ta risker. All kreativitet finns i det okända, inte i det kända, menar författaren. Det handlar om att våga ta kloka, kalkylerande risker, för det händer inget om människor inte tar några risker alls.
Framtiden finns inom skärningspunkterna, och om du vill vara med och skapa den bör du läsa boken Medicieffekten för att hitta vägen dit.

Mer läsning

Annons