Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den manliga blicken

/

Annons
I flera avseenden fungerade 1980-talet som en vattendelare inom feministisk konst. Framförallt diskuterades frågan huruvida kön skulle betraktas som biologiskt eller kulturellt betingat. Den nya postmoderna teorin hävdade att kön, liksom allting annat, i grunden var språkligt konstruerat.
Flera konstnärer på 80-talet vände sig därför bort från de mer âessentialistiska" idéerna från 70-talet där typiskt kvinnliga egenskaper skulle uppvärderas. Om kön var kulturellt betingat, var det mer intressant att studera mekanismerna bakom detta, det vill säga det manliga språket.
En stor del av 80-talets postmoderna teori kom därför att handla om den manliga blicken och relationen mellan subjekt och objekt. På samma gång kom 80-talet också att bli fotografins decennium där framförallt amerikanska konstnärer som Cindy Sherman och Martha Rosler fick stor betydelse för den internationella utvecklingen.
Under 80-talet dök det därför upp en rad intressanta kvinnliga konstnärer i Sverige som jobbade med fotografi som utgångspunkt. Bland många märktes semiotikern och språkforskaren Ingrid Orfali, som mot slutet av decenniet ställde ut en rad symbolladdade cibachrome-fotografier med fyndiga och rebusliknande titlar. Bland de mest uppmärksammade verken finns The Sucker från 1989, som föreställer ett rött läppstift på väg ut ur munnen på ett hajkranium.
Vad som i denna bild är objekt och subjekt, mannen och kvinnan, språket och naturen, sugaren och förloraren, har länge varit föremål för tolkning. Bilden går att se på minst två olika sätt.


Mer läsning

Annons