Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbelt firad sångmästare

Annons
Inspelningar med Dietrich Fischer-Dieskau
Deutsche Grammophon/EMI

Den här veckan står en av världens allra främsta sångare i fokus: på måndagen den 23 maj fick Dietrich Fischer-Dieskau Polarpriset och på fredag fyller han 80 år. Lagom till det dubbla firandet har Deutsche Grammophon samlat en rad av Fischer-Dieskaus tidiga inspelningar i en box med 9 cd (477 527 0).
Liksom tidigare utgåvor i serien \"Original Masters\" är det här en verkligt förstklassig produkt. Över tio timmars musik det mesta från 1950- och 60-tal ger många bevis på Fischer-Dieskaus mångsidighet. Intressant nog har man valt att börja med ett urval av hans Bachtolkningar; insjungningar av de två solokantaterna \"Ich will den Kreuzstab gerne tragen\" och \"Ich habe genug\".
I den senare brukar särskilt Hans Hotters inspelning nämnas (EMI), men Fischer-Dieskaus mer kraftfulla legatosång övertygar lika mycket. Brahms \"Vier ernste Gesänge\", inspelade i september 1949, är Fischer-Dieskaus allra första skiva för DG. Det är en förbluffande mogen tolkning av en blott 24-årig artist.
Samlingen rymmer naturligtvis välkänd musik av Wolf och Schumann som alltid mästerligt uttolkad av Fischer-Dieskau. Men här hittar man även mer ovanlig repertoar, som den kompletta upptagningen av Glucks \"Orfeus och Eurydike\".
Dietrich Fischer-Dieskau har huvudrollen istället för en altsolist och operan sjungs på tyska. Det är en utpräglat romantisk version och klingar alldeles strålande. Kathleen Ferriers mörktonat gripande framförande (Decca) övertygar dock ännu mer.
På en annan cd finns exempel på Fischer-Dieskau i italiensk och fransk operarepertoar. Escamillos välkända aria i \"Carmen\" och titelrollens \"Reste immobile\" i Rossinis \"Wilhelm Tell\" är ytterst välsjungna men man saknar en del av den teatrala storskaligheten som förknippas med den här repertoaren. Henzes \"Fem neapolitanska sånger\" och Martins \"Sex monologer från \'Jerdermann\'\" är dock tveklöst glänsande insjungningar med en förbluffande klarhet i uttrycket.
På två cd och en dvd (DG 477 555 6) samlas ett hörvärt urval från Fischer-Dieskaus skivkatalog; både operarior och lieder representeras. Med något undantag är det här dock redan tillgängligt material i den förnämliga \"Fischer-Dieskau-editionen\" som kom i samband med artistens 75-årsdag.
Den verkliga rariteten i den här nya utgåvan är snarare en filmad inspelning från 1978 av sex Schubertsånger. En väl kort dvd-bonus kan tyckas, men när ackompanjatören heter Svjatoslav Richter är mycket förlåtet. Han hade en förunderlig förmåga att samverka med den han ackompanjerar utan att för den skull ge avkall på tolkningens pregnans. På den här knappa halvtimmen förmedlar de båda ett verkligt sublimt artisteri. DG-inspelningarna, även de av äldre datum, klingar som så ofta klara och naturliga.
EMI väljer att fira Fischer-Dieskau med ett dubbelalbum helt ägnat Mahlers musik för en röst och piano (476 780 2). Särskilt inspelningen av \"Des Knaben Wunderhorn\" är intressant eftersom Fischer-Dieskau tidigare sjungit in orkesterversionen tillsammans med Elisabeth Schwarzkopf (EMI).
Ursprungligen var de här sångerna tänkta för en ensam mansröst, och den här inspelningen visar att det är en sättning som fungerar utmärkt. Utan undantag lysande tolkningar, där Mahlers mångfacetterade musik fångas med den rätta blandningen av blodigt allvar och nostalgisk naivitet. Daniel Barenboim står för en ypperlig pianostämma: klart uttecknad och klangligt varierad. Man saknar faktiskt inte orkestern. Tydlig och välbalanserad ljudupptagning.

Mer läsning

Annons