Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Exit Folkteatern?

Annons
Peter Oskarson avgår, Folkteatern i Gävleborg blir utan chef, nypremiären på "Allt rör sig" skjuts upp. Men Skatteverket kan vara nöjt och Svenska Dagbladet slå sig för bröstet.
En trist i historia i Gävle.
Det började, offentligt, förra sommaren. Då inkallade Svenska Dagbladets kulturchef två ekonomireportrar, med mer insyn i pengar än teater, för att granska Folkteatern. De fann först att teaterns uppsättningar var förvånande dyra; att de också hållit internationellt hög klass, och några av dem varit de märkvärdigaste som gjorts i Sverige det spelåret, föll dem aldrig in. De hade nämligen ingen aning, räknade pengar, aldrig kvalitet.
Sedan grävde de litet djupare och fann teaterchefen Oskarsons anställningskontrakt, underskrivet av honom och teaterns ägare, landstinget. Det visade sig innehålla ett och annat. Dels hade teaterchefen förhållandevis hög lön, dels hade han extra ersättning om han gjorde annat än att vara chef, som att regissera eller vara skådespelare.
Några dagar drevs denna kampanj i det med några tiotal miljoner skattefinansierade Svenska Dagbladet. En kulturell bedrift, stolt marknadsförd: nu kom sanningen om den tärande kulturen äntligen fram. På tidningens kultursidor.
Detta väckte Skatteverket, alltid piggt på att syna människor i sömmarna. Och fann mums för skattmasar: Oskarson fick inte bara extra betalt, pengarna gick in i hans eget bolag, inte som lön till honom själv.
För någon vecka sedan slog Skatteverket till, rev Oskarsons och landstingets kontrakt i småbitar (ty vad betyder en folkvald församling som ett landsting mot nitiska skatteindrivare), eftertaxerade Oskarson med 1,4 miljoner. Och försatte Folkteatern i kris.
Oskarson hade följt kontraktet med landstinget, i tron att det var det som gällde. Vilket också teaterns styrelse förmodade och därför nu helt stöder sin förlorade teaterchef. Men så enkelt är det inte. Kontrakt och överenskommelser är en sak, nitisk skatteindrivning överordnad allt.
Det drabbar inte bara Oskarson utan också Folkteatern. Oskarson kan kräva ett par årslöner i ersättning, teatern har som alla kulturinstitutioner redan dålig ekonomi och hamnar nu i en mer akut kris. Eller något än värre.
Oskarson säger att han gärna fortsätter i någon konstnärlig funktion på teatern. Vilket kan bli dess räddning. Så mycket av Folkteatern är Peter Oskarson och har varit nu under hans andra chefsperiod att det helt enkelt är svårt att tänka sig Folkteatern utan Oskarson. Det är han som gjort teaterns uppsättningar, han har skapat Världsteatern och Träteatern i Järvsö. Folkteatern är synonymt med Peter Oskarson, konstnärligt och kvalitativt.
Av statlig snikenhet slås detta nu sönder. Det är mycket möjligt eller säg troligt att den förnyade uppsättningen av Brechts pjäs om Galilei, av Folkteatern döpt till "Allt rör sig" (en makalös föreställning på Träteatern förra sommaren), blir teaterns slutkapitel.
Landstinget har visat ett respektingivande tålamod med teaterns ivriga sökande efter konstnärlig kvalitet och haft förstånd att hellre få valuta i kvalitet än kvantitet. Att kommuner runt om i länet, inte minst Nordanstig, knotat och klagat är en sak: de vill ha litet lagom bruksteater att ta till som underhållning i bygdegården. Peter Oskarson har haft andra teatervisioner.
De visionerna är nu på väg att krossas, symboliskt med Oskarson själv i rollen som Galilei.
Och många är vi som kommer att sakna midsommaraftnarna på Träteatern.

Mer läsning

Annons