Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Organiskt liv som stelnat i glas

Som troféer från ett nedlagt villebråd växer stora horn ut från den gamla museimontern. Den brittiska glaskonstnären Emma Woffenden har installerat ett fåtal starkt konrasterande verk för Nationalmuseums serie \"Craft in Dialogue\" som pågår under Designåret.

Annons
Även om jag själv aldrig skulle komma på tanken att döda ett djur och hänga resterna på väggen så är jag mycket intresserad av den maskulina sidan hos mig själv. Mina arbeten blir därför väldigt maskulina, säger Emma Woffenden.
Det Tord gör är mer feminint, tillägger hon - med en skämtsam blinkning till sin man, den internationellt haussade produktdesignern Tord Boontje som har följt med till Stockholm på några dagars semester.
Emma Woffendens svart sidenmatta jakttroféer är tillverkade i glasfiberarmerad plast. \"Contract\" kallar hon verket.
På botten av den stora glaskuben har hon placerat en organisk skulptur som ser ut att ha klor i ena änden. Det skulle kunna vara ett ben från ett djur, utställt i en monter på ett naturhistoriskt museum.
Jag började som glaskonstnär, men tappade ganska tidigt intresset för redan färdiga former som skålar, vaser och andra typer av bruksföremål. När jag studerade vid Royal College of Art i London så tittade jag lite avundsjukt på keramikerna och deras möjligheter att modellera fram friare former.
Med sitt glas började hon blåsa vad hon kallar \"böjda bubblor\" som öppnade en ny värld av former i hennes arbete.
Jag arbetade länge med de där bubblorna som inspirerade till mängder av organiska, falliska, fosterlika och kroppsliga former, säger Emma Woffenden.
När hon numera också arbetar i plastmaterial och brons som gjuts i formar finns den mjuka känslan kvar. Ytligt sett ger de intryck av att vara uppblåsta trots sin massiva och hårda struktur.
I senare arbeten använder Emma Woffenden planglas som hon till att börja med värmde och formade så att det såg ut som blåst glas. Ett av hennes mest kända verk, \"Bud on chair\", är en fosterliknande figur fastbunden vid en stol. Trots sin nästan sfäriska form är den gjord av upphettat planglas.
Planglaset väckte mitt intresse för att göra strikt, formella objekt. Man kan stapla glaset och få solida former eller sätta samman dem till ihåliga lådor. Glasboxarna går också att kombinera med andra material, som plast.
\"Air blocks\" är en sådan konstruktion i glas och plast med en stark arkitektonisk känsla. Emma Woffenden har placerat den ensam i den andra av de två museimontrar hon har valt för installationen på Nationalmuseum.
Man kan se den som en början på de monument i lite större skala som jag nu arbetar med. Uttrycket är rätlinjigt och formellt men jag ser också organiska former. Jag kan se \"Air blocks\" som en figur med huvud och hals som sitter ner och har något i sitt knä, säger Emma Woffenden.
Tillsammans med sin man Tord Boontje har hon i flera år varit engagerad i projektet \"Transglass\" där paret arbetar med att skära fram nya former ur urdruckna vinflaskor.
Flaskorna blev en sådan försäljningssuccé att själva hantverket blev alltför betungande. Nyligen startades en fabrik i Guatemala som ska tillverka \"Transglass\" i Woffenden/Boontjes design.
Emma Woffenden är nummer tre i Nationalmuseums satsning på att presentera internationella konsthantverkare och designer under Designåret. Installationen visas till den 31 juli då den blir avlöst av den norske smyckedesignern Sigurd Bonger.
Vill man se mer av Emma Woffenden så deltar hon tillsammans med 24 andra glaskonstnärer i triennalen Global Art Glass på Öland i sommar. Glasutställningen invigs den 18 juni i Borgholms slottsruin. (PM)

Mer läsning

Annons