Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Solen i Magasin 3

/

KONST Magasin 3 Stockholm konsthall: Here Comes the Sun; till 4 december.

Annons
Det är svårt att tänka sig något mer självklart än solen. Den ger oss ljus och ligger till grund för hela vår rumsuppfattning. Den är helt avgörande för hur vi uppfattar skeenden och förlopp och formar hela vår tidsuppfattning.
Med bara några veckor kvar till höstdagjämningen är den också skoningslöst på väg bort från oss. I rätt tid, kan man kanske tycka, dyker därför Magasin 3´s nya utställning upp âHere Comes the Sun\" som handlar om just vårt förhållande till solen.
Förra året knöt Magasin 3 till sig de fyra världsledande curatorerna Daniel Birnbaum, Jérôme Sans, Sarit Shapira och Rosa Martinez. Som en slags âassocierade\" curatorer ska de fritt arbeta med att sätta samman utställningar med hög internationell nivå till Magasin 3. Till denna den första utställningen har de bjudit in tio konstnärer som på olika sätt förhåller sig till solen och till kosmos i sina konstverk, och publicerat en fyllig katalog i två delar.
Utgångspunkten skymtar här och där i de många katalogtexterna; världen och universum befinner sig ett konstant kaos. Att se solen röra sig över himlen är egentligen inget annat än att inse att vi rusar fram genom universum i en rasande fart. Med sin utmätta tid fungerar solen som en metafor för vår egen dödlighet, och i denna allomfattande oordning är det möjligen bara vetenskapen och konsten som kan bringa någon slags stillsamhet i röran.
Flera konstnärer på Here Comes the Sun jobbar med årstidernas relation till solljuset. De jobbar gärna med solgrafer på ett eller annat sätt, använder vetenskapliga illustrationer till solens upp- och nergång som beståndsdelar i konsten. Olafur Eliasson, som länge haft solen som huvudsakligt ämne i sin konst, visar här ett helt rum kallat âStockholm Solar Lab\", som fungerar lite som en miniretrospektiv över Eliassons solkonst. Lite överraskande presenterar han också ett förslag för ett nytt museum i Stockholm, där hela arkitekturen bygger på solgrafer för just den geografiska belägenheten för Stockholm.
Francis Alÿs är inne på ett liknande spår i en installation kallad âTime Lapse\", och som består av 16 fotografier och 16 solgrafer. Tagna under en och samma dag visar bilderna hur solen rör sig över ett jättelikt torg i Mexiko City. Mitt på torget finns en gigantisk flaggstång som kastar en lång och hård skugga, och som därmed i praktiken fungerar som ett solur. Det intressanta med de här bilderna är emellertid inte själva solljuset utan snarare värmen som det ger; ju längre fram på dagen man kommer, desto fler människor står placerade i skuggan. Med hjälp av solgraferna kan Francis Alÿs så att säga förutse vilket beteende folket på torget kommer att ha.
Att solen också har ett starkt emotionellt och symboliskt värde för oss, blir mycket tydligt i Ghada Amers två målningar som visas på Here Comes the Sun. Amer har blivit uppmärksammad för en bildkonst som ligger på gränsen mellan trädgårdsarkitektur och installationskonst. En stor del av hennes konst bygger på hennes muslimska bakgrund, inte sällan med både feministiska och postkoloniala komponenter. De två målningarna som är gjorda i akryl och broderi är starkt sexuella till sitt innehåll och bygger på en erotisk dröm hon hade om att smälta i en ocean av guld.
Vore det inte för utställningens tematiska bas, skulle man lätt kunna uppfatta Here Comes the Sun som en rätt spretig tillställning. Konstverken är minst sagt av skilda slag och spänner över ett fält fyllt av målningar, videoinstallationer, fotografier och ljusinstallationer. Till de mer udda inslagen hör Avital Geva, en israelisk konstnär som numera dragit sig tillbaka till en kibbutz, och som på Here Comes the Sun installerat ett helt växthus - ett ekosystem i miniatyr fullt av bevattningsanläggningar, växter, fiskdammar och UV-ljus. Men som sagt, kan det bli mer självklart än solklart?

Mer läsning

Annons