Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tidstrogen wienklassicism

/

Annons
Klavermusik av Haydn och Mozart
Brilliant Classics

Inte nog med att Joseph Haydn var en makalöst produktiv kompositör, det är ibland svårt att hålla ordning på hans verk. Numreringen av både stråkkvartetter och symfonier är allt annat än säker. Dessutom diskuteras äktheten särskilt av de tidigare verken flitigt bland musikforskare. Särskilt komplicerat blir det när man ska försöka skapa ordning bland de cirka 50 pianosonaterna. Kompositionsåret är ofta oklart och den ursprungliga numreringen av tonsättningarna är minst sagt förvirrande.
Därför är den utgåvan från Brilliant Classics (99817, 10 cd) en särskilt välkommen skivsamling för alla som uppskattar de här märkligt underskattade verken. I det föredömligt informativa skivhäftet ryms en överskådlig presentation av de 45 sonater som definitivt är av Haydn. På det följer en uppräkning av de verk där äktheten är mer omdebatterad.
Fem olika klaverspelare varvar tidiga och sena sonater och ger varje cd en uppfriskande variation. På till exempel de första två albumen väljer Bart van Oort att inrama sju av Haydns charmerande och vitalt idérika tidiga sonater med tre sena mästerverk. Liksom Ursula Dütschler, Stanley Hoogland, Yoshiko Kojima och Riko Fukuda spelar Bart van Oort på tidstrogna hammarklaver. Det gör den här utgåvan ännu intressantare, eftersom sonaternas kompositionsår även avspeglas i valet av instrument. Särskilt påtaglig blir skillnaden i några av de senare volymerna när sonaterna spelas in på ett Broadwood hammarklaver. Dess dynamik börjar likna en modern konsertflygels och det är inte konstigt att även Beethoven tyckte om Broadwoods instrument.
Bart van Oorts spel är både klart och friskt, med tolkningar som är inspirerat mångsidiga. Ibland kan de små temposkiftningarna, typiska för ett tidstroget spel, bli litet väl många. Ännu viktigare är dock att Bart van Oort förmår hålla samman musikens längre fraser; ett spelsätt som skapar förutsättningar för helgjutna tolkningar. Hans kollegor ger i de flest fall prov på samma goda egenskaper, vilket gör det här till en verkligt hörvärd samling.
Till skillnad från Haydn komponerade Mozart soloklavermusik under hela sin karriär. De första skrevs av det blott fyraåriga underbarnet, medan flera av verken för orgel och mekanisk orgel hör till dödsåret 1791. De tio skivorna (99725) ger därför en fascinerande bild av Mozarts utveckling. Här ryms de 17 variationsverken, ett stort antal enskilda klaversatser, verken för fyra händer, för två klaver samt tonsättningarna för mekaniska instrument, glasharmonik och orgel. Bara sonaterna för soloklaver har lämnats utanför just den här samlingen.
Liksom boxen med Haydnsonterna står flera instrumentalister för tolkningarna. Även den här gången övertygar Bart van Oort med sitt pigga och luftiga spel (fortepiano). Särskilt i verken för fyra händer och två klaver vågar han tillsammans med Ursula Dütschler välja både verkligt snabba och långsamma tempi, samt skapa stora kontraster med dynamik och accenter. Det blir både expressivt och spännande. Guy Penson (cembalo och tangentflygel), Pieter-Jan Belder (hammarklaver) och Martin Haselböck (orgel) är tre andra artister som tillsammans gör det här till en förstklassig Mozartsamling.
Både Haydn- och Mozartverken är utmärkt inspelade: väldefinierat och naturligt ljud som gör lyssningen behaglig utan att något register blir otydligt.

Mer läsning

Annons