Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Båtbyggare

På 1960-talet började Elof Johansson i Ånge att bygga träbåtar. Efter några år koncentrerade han sig på möbeltillverkning.
Nu byggs det båtar igen sedan en tid tillbaka hos Furuträ.
— Jag ville lära mig hantverket, berättar sonen Lars-Olof Johansson.

Annons
I en röd lång byggnad på södra sidan av Ångesjön tillverkas båtarna som har sitt ursprung i flottningsepoken i Ljungan.
Och därför har även träbåtarna fått namnet Midälvabåtar.
Det kallade jag dem för redan på 1960-talet, säger Elof Johansson.
Inne i snickerilokalen trängs doften av tjära, gran och fura och varm sågspån.
De senaste åren har Furuträ med framgång tillverkat Olskogssidan. En träskida för jägare, och skogsfolk.
Men nu är den säsongen över för i år och därför har vi satt igång med båttillverkningen, säger Lars-Olof Johansson.
Och det är med pappa Elofs mångåriga kunskaper som nu Lars-Olof lär sig hantverket att tillverka en träbåt som är lätt att ro och klyver vågorna bra.
Tillverkningen av träbåtar försvann i slutet av 1960-talet. Då kulle alla ha plastbåtar. Men jag har inte sett en enda plastbåt som har varit lätt att ro, säger Olof Johansson. Och förklarar hur en roddbåt ska vara konstruerad. Titta hur vi byggt fören. Den är smäcker och smal och konvex och då blir det en bra båt, fortsätter han.
Virket till båtarna tar man ur egen skog.
Det är väldigt viktigt att det är bara kvalitet på virket som ska användas. Vi använder gran och furu till bordläggningen. Och det är inte snabbväxt, säger Lars-Olof Johansson.
Gran används även till de lätta och smidiga årorna.
Jag lovar att du kan inte ro av den sådan här åra, säger Elof Johansson.
Far och son har inte bestämt sig vilken färg de ska måla årbladen i. Det lutar åt en dov rödfärg.
Är de röda så blir de vackra i vattnet, Lars-Olof Johansson.
Olika sorteras konstruktioner av vilken sorts årtullar man ska använda sig av provar man sig fram till.
Den gamla flottningsbåten hade vajer eller rep. Årklykor finns att köpa till. Men de är galvaniserade och de kan slita på årorna. Så vi fortsätter att prova oss fram. Årorna kommer inte att sitta fast. De måste gå att dra in mot båten eller ut. Beroende på vad man ska göra. Det måste gå att vinkla bladet om man ror i motvind, säger Elof Johansson.
De flesta av båtarna säljs till området kring Mälardalen.
Det verkar som att man är mer intresserade av träbåtar där. Men även hantverket, slutar Lars-Olof Johansson, och stryker en blandning av tjära och tallolja på båten.

Mer läsning

Annons