Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Conny älskar det gamla

/
  • Conny Eriksson älskar gamla bilar. Här riktas en skärm till en Cord från 1937. Det var i den här bilen filmskådespelaren Tom Mix körde ihjäl sig 1940, enligt ihärdiga rykten.
  • Helena Jonsson slipar på sin Amazon från1966. Nästa sommar ska det vara en glidarbil med blålila lack.

— Jag är nog inte riktigt klok. Att hålla på med gamla bilar blir man inte miljonär på. Men att trivas med jobbert, det man betyder mycket för mig, säger Conny Eriksson där han står i en dimma av slipdamm.

Annons
I Connys verkstad råder ett dammigt och välordnat kaos.
Under större delen av sitt har han haft ett brinnande intresse för bilar. Gamla bilar.
Hit kommer det näst intill skrotfärdiga bilar som ska riktas upp och få mycket ny plåt. Till Corden från 1937 som jag jobbar med nu har det gått åt sex kvadratmeter plåt till innan jag var nöjd, säger Conny Eriksson.
Han kallas för \"Plåtconny\" i branschtidningarna och har rykte om sig att vara en duktig plåtslagare.
En helt renslipad bil som tennspacklats är det vackaste som finns. Tennspackling är ett gammalt hantverk som nästan helt her försvunnit. Nu är det mest glasfiber som gäller, fnyser Conny med en viss avsmak
Tom Mix var en stor filmhjälte under 1930-talet och medverkade i över 300 westernfilmer. Tom dog i en bilolycka 1940. Just i den 1937 års Cord Roaster som Conny Eriksson jobbar med för tillfället. Det är ett stressprojekt för ägarna kommer i kväll (läs i går kväll) och hämtar bilen. Och ett av Connys dyraste projekt, Corden kommer att kosta en halv miljon kronor när allt är klart.
Det finns många historier om de gamla bilarna jag renoverar. Men Tom Mix tar nog priset, säger Conny Eriksson i skenet från svetslågan.
Det blir långa arbetstimmar i verkstaden i Mjösund. Långt in på småtimmarna jobbas det på med att knacka plåt och spackla.
Tur att min sambo Helena Jonsson är lika intresserad som mej. Annars skulle det nog inte gå. Hon håller på att färdigställa en Amazon från 1966. Den får häftiga skärmbreddare och en sollucka i det sänkta taket, säger Conny Eriksson.
Amazonen blir klar till nästa sommar och då ska kofångarna från en Chevrolet sitta på plats.
Det kommer att bli en riktig glidarbil med blålila lack och utknackade eldsflammor på motorhuven, säger Helena Jonsson.
Conny Eriksson har under alla år haft en låg profil. Enligt honom är det bilarna som är viktiga.
Utmaningen är att göra svåra arbeten. Att sektionera en bil, man kapar av bilen diagonalt och skär bort någon decimeter av plåten. Sedan sätts delarna ihop och du har sänkt en bil, det är en utmaning, säger Conny Eriksson, en man som trivs med livet och gamla bilar och försvinner in i slipdimman.

Mer läsning

Annons