Parkeringarna utanför Midälvas idrottsplats var fylld till brädden och besökare i alla åldrar köade utanför det uppslagna cirkustältet. När klockan slog halv sju blåste cirkusdirektör Bengt Källquist i pipan, grindarna öppnades och folk strömmade in för köp av biljetter, sockervadd och popcorn.
Helena Schicht, cirkusens turnéledare, delade ut program i vimlet.
– Vi har haft en bra säsong hittills och ska inte klaga. Under en period den senaste tiden har vi besökt en ny stad varje dag. Det är ett speciellt liv. Man får vara lite annorlunda och vi bildar en helt egen liten värld här inne, säger Helena Schicht.
Och visst påminner ett besök innanför en cirkus grindar om en annan tid. Den moderna cirkusen har sitt ursprung i 1700-talets England, där konstryttaren Philip Astley var den första att införa dagens cirkelformade manege. När han bjöd han in lindansare, clowner och hundar som pausunderhållning mellan sina egna nummer skapades det moderna cirkusformatet.
Att gå på cirkus är på många sätt en inblick i den tidsandan. Men i dagens videoklippstyngda underhållningssfär, vad för spektakel kan en cirkus erbjuda som inte redan går att finna på internet?
– Det här är live. Ta våra trapetskonstnärer till exempel. Två killar hänger åtta meter upp i luften utan skyddsnät. Det är svindlande högt, och jag vet vad som skulle hända om någon av dom tappade fästet. Det är spänningen och fascinationen här och nu som gör det till något extra, säger Helena Schicht.
Utöver de högtflygande trapetskonstnärerna bjöd föreställningen på så väl nytt som gammalt. Klassiska cirkusnummer – en jonglör, en clown och cirkushästar – varvades med nyare alster; våghalsiga motorcyklister i en trång rund glob och kinesisk akrobatik.
Och nog är det lite extra kittlande att se allting utspelas framför sig – bland sågspån, skratt och förväntningar.
Sådant är svårt att konkurrera med.