Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Eva fick 84 000 kronor felaktigt på sitt konto

Försäkringskassan nekade till utbetalningar Under snart ett års tid har Eva fått månatliga utbetalningar från försäkringskassan, trots att hon varken är sjukskriven eller pensionerad. Men myndigheten nekade till att pengarna gick till hennes konto.

Annons
I juli förra året fick Eva en insättning. Hon såg på koden att den var från försäkringskassan och blev fundersam, barnen var för stora för att hon skulle få föräldraförsäkring och själv hade hon inte varit borta från jobbet på ett år. Eva kontaktade försäkringskassan via e-post, talade om att hon fått en insättning och att pengarna inte var hennes.
Hon blev uppringd, och fick veta att det inte sattes in några pengar på hennes konto.
Nästa månad dök mer pengar upp.
Eva tog kontakt med myndigheten igen.
Jag fick höra samma sak på nytt och de bad mig kontakta min bank. Då bad jag om att få skriftligt på att inga pengar sattes in på mitt konto.
Det fick hon.
Eva pratade med sin bank för att få reda på varifrån insättningarna kom. Svaret blev försäkringskassan och hon berättade sin historia för banktjänstemannen.
Sedan dess har sjukpenningen övergått i pension. Och summan vuxit till 84 000 kronor.
Den 19:e varje månad kommer en insättning.
Eva har fört över alla pengar till ett särskilt konto.
När det stormade kring försäkringskassan för en tid sedan hoppades Eva att de felaktiga utbetalningarna skulle upptäckas. Det gjorde man inte.
I mitten av maj i år startade en internutredning och försäkringskassan bad banken tala om vem som hade Evas konto. Banksekretessen gör att den informationen inte lämnas ut och istället ombeds kunden att själv ta kontakt.
Dagen efter att jag fått brev från min bank ringde jag till direktör Lars Andersson på försäkringskassan och berättade min historia. Han sa att han skulle ta tag i det.
Men inget hände.
Efter en dryg vecka, i måndags, ringde jag Andersson igen för att höra om han gjort något. Jag hade förväntat mig en snabb handläggning.
Eva bad chefen kontakta banken och berätta varför hennes konto blivit efterforskat. För säkerhets skull pratade hon själv med bankchefen som även han fick historien beskriven.
Den 13 maj skickade försäkringskassan brevet till banken. Den 19:e fick Eva sin nästa utbetalning.
Om de har upptäckt att någon inte får sina pengar borde de väl ha gjort något?
Mannen som skulle ha fått månatliga utbetalningar sedan i juli har varit inne på banken för att försöka få hjälp. Men där har man bara kunnat konstatera att inga insättningar gjorts på hans konto.
Jag blir beklämd, försäkringskassan hävdade bestämt att de inte sätter in pengar på mitt konto. Vad har de sagt till honom? Har de med samma envishet hävdat att de sätter in pengar på hans konto?
Eva har ännu inte fått något konto att föra över pengarna till och hon vet inte om försäkringskassan varit i kontakt med mannen som skulle ha fått pengarna.
Om jag ringer och säger att jag får pengar insatta som inte är mina borde väl försäkringskassan fundera en vända extra. Det är klarat att det måste vara något fel - vad än bilden på dataskärmen säger...
Hon tillägger att det ibland är besvärligt att vara ärlig.

Mer läsning

Annons