Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Män med miljömål

/
  • Oskar Berggren, Simon Grenholm och Anton Grenholm cyklar för att få ned Sveriges koldioxidutsläpp.

Det krävs kraftig motivation för att cykla från Haparanda till Ystad. Växthuseffekten har fått tre killar att göra det i sommar för att få andra människor att tänka över hur de förflyttar sig.

Annons
I sex veckor ska de trampa. Upprinnelsen var en resa till Tanzania som Anton och Simon Grenholm gjorde. De är födda där men återvände dit på besök igen för något år sedan.
Tidigare har klimatet varit så att de har kunnat producera det de behöver för att överleva. Nu har det blivit lite varmare och lite torrare och svårare att överleva, berättar Anton Grenholm.
När det stod klart för honom att den ökade värmen, som en del i Sverige till och med tycker är skön, innebär en katastrof i andra länder som inte släpper ut växthusgaser ökade det hans miljöengagemang. Genom stöd från Naturskyddsföreningen centralt med pengar och framtagandet av informationsmaterial kan han genomföra kampanjen.
Mest propagerar de mot flyg och privatbilism, undantag gör de dock för etanolbilar. Samtidigt finns i deras informationsmaterial uppgifter om att svenska bilar släpper ut mest koldioxid i hela EU per fordon räknat, vilket beror på att vi väljer större och motorstarkare bilar här.
Det finns bara vinster med att cykla. Människor som rör sig en halvtimme om dagen klarar sig dessutom också bättre från diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, säger Anton Grenholm.
Men huvudsaken tycker de är att kommunpolitikerna förstår vikten av att anlägga bra cykelvägar och bygga upp allmänna kommunikationer så att det finns något alternativ till den egna bilen.
Svenska naturskyddsföreningens kräver att anslagen till gång- och cykelvägar fyrdubblas jämfört med i dag, att koldioxidutsläppen minskas med 40 procent så att de kommer ner på 1990 års nivå samt att stadsbyggandet planeras så att det inte behövs bil för att ta sig till service, arbeten och affärer.
Många politiker tycker att det är bra med stora köpcentra i utkanterna, Sundsvall är ju ett sådant exempel där det uppges att 70 procent av detaljhandeln sker utanför centrum, säger Anton Grenholm.
Den modellen ger, förutom höga koldioxidutsläpp, också enligt honom en ökad segregation eftersom många gamla, unga och de med dålig ekonomi oftast inte har bil utan måste handla i de lokala butikerna som för det mesta måste hålla högre priser.

Mer läsning

Annons