Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Möte om möten på järnvägen

På torsdag får allmänheten möjlighet att tycka till om de tre mötesstationer för järnvägen genom Njurunda som Banverket avser att bygga 2007 - 2009. — Vi vill ha dem klara när trafiken för Botniabanan öppnas, säger projektledaren Anders Lasell.

Annons
Det finns i dag 21 mötesmöjligheter på järnvägen mellan Sundsvall och Gävle. Tre nya i Njurunda, två nya i Nordanstig och fyra nya i Hudiksvall ska anläggas och torsdagens möte på Folkets hus i Kvissleby är ett steg i den process som redan pågått i några år.
Efter mötet blir vi mera konkreta och ska inleda kontakter med berörda markägare.
Enligt planen gäller enbart planering i år. Under nästa år ska bygghandlingar upprättas och upphandling ske. Byggandet beräknas bli 2007 - 2009.
Njurundadelen och Hudiksvall ligger först i planeringen. För Nordanstigs del, med mötesplatser i Tjärnvik i Gnarp och Å i Jättendal, blir det informationsmöte om några månader.
För Njurundas planeras tre mötesplatser och den i Dingersjö beräknas bli det stora problemet eftersom fyra - fem husägare kan bli direkt berörda.
Mötesplatserna blir de här:
¤ Stockviksverken norra, 0,6 kilometer. Här nyttjas de industrispår som redan finns.
Det blir vissa förstärkningsarbeten. Tanken är att tåg ska vänta på spår som finns i dag, säger Anders Lasell.
¤ Dingersjö 1 - 1,5 km. Ett alternativ väster mot mycket närliggande E4 bedöms som omöjligt om nu inte Vägverket ger definitivt besked om att E4 ska flyttas.
Banverket tittar mer på ett alternativ om att anlägga ett östligt mötesspår vilket berör fyra - fem husägare.
Det är trångt, mycket trångt, konstaterar Anders Lasell.
Men varför då alls satsa på Dingersjö?
Det är noga beräknat var vi behöver stoppen för att få tågtrafiken att flyta, förklarar han.
¤ Gårdsjön, mellan Nyråviken och Maj. 1 - 1,5 km. Berör husägare i ringa omfattning.
Vad kommer då mötesstationerna Sundsvall - Gävle att kosta?
Vi beräknar 600 miljoner.
Det finns inga aktuella planer på dubbelspår mellan Sundsvall och Gävle. En och annan politiker brukar ta upp frågan men de miljarder som krävs finns inte förrän tidigaste efter 2015.

Mer läsning

Annons