Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt avtal klart om Botniabanan

Annons
Halvfärdiga Botniabanan vållar fortfarande politisk strid.
Det stod klart när landstinget i går godkände ett nytt huvudavtal med staten trots att staten inte längre utlovar snabbtågsstandard på Ådalsbanan.
Per-Richard Molén (m) som var emot hela projektet från start anförde attackerna.
Vi kan inte stillatigande skriva på ett avtal om inte Botniabanan lever upp till det som förväntas från regering och banverk. Var inte så flata. Ställ krav.
Och jag är övertygad om att hade Elvy Söderström bott i Sundsvall eller Timrå hade bygget börjat söderifrån, inte i Ö-vik och Nyland. Nu ligger alla dessa miljarder oanvända.
Det borde ges stöd i landstinget även från representanterna från Örnsköldsvik till banan som ligger söder om Ångermanälven, menade Per-Richard Molén.
Roy Resare (mp) som var med i riksdagens trafikutskott på 90-talet och sydde ihop hela Botniapaketet underkände moderaternas kritik.
Kräva garanti av staten går inte. Valet nästa år kan ju betyda en helt
annan investeringsvolym, varnade han.
Nolaskogsare av olika politisk färg reagerade också i tågfrågan, bland dem Tord Sundelin (s), Jarl Strömbäck (fp) och Lars Olsson (c).
Halva banan är genomförd. Att då kräva att man ändrar förutsättningarna är oanständigt. Att använda ingångna avtal som utpressning tror jag inte uppskattas, protesterade Lars Olsson och fick applåder i sessionssalen.
Avtalet godkändes efter votering med röstsiffrorna 67-7. Moderaterna reserverade sig.
Klas Leffler
0611-554830klas.leffler@st.nu

Mer läsning

Annons