Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Populärvetenskap till maten nytt på universitetet

/
  • Universitetets informatör Debora Carlsson och docent Lars Nord passade också på att äta vid lunchföreläsningen. Men Lars Nord hann svälja maten innan det blev dags att föreläsa om varför medierna kommer att avgöra nästa val.

Medierna kommer att avgöra valet 2006. Varför det är troligt berättade docent Lars Nord i går, ovanligt nog för åhörare som tuggade potatissallad. Lunchföreläsningarna Dubbelkvarten är en ny satsning vid Mittuniversitetet för hösten.

Annons
Folk i farten går inte gärna hemifrån om kvällarna; däremot tar de gärna del av kulturellt och intellektuellt utbud under lunchtid, när de ändå är på stan.
Välbesökta lunchkoserter och soppteatrar visar vägen när nu även Mittuniversitetet satsar på mental och kroppslig mitt-på-dagenföda för både allmänheten och sina egna studenter och anställda. En torsdag i månaden ska en forskare ägna två akademiska kvartar åt ett populärvetenskapligt ämne, samtidigt som mat går att köpa.
Först ut var Lars Nord, docent i journalistik. Senare följer Ove Hellzén, lektor i omvårdnad, Ingalill Eriksson, biträdande professor i sociologi samt fysikprofessor Håkan Olin.
Lars Nord vågade inte förutspå resultatet av nästa val. Däremot hävdade han att hur utgången än blir kommer medierna i hög grad att bidra till den. Vi svenskar ägnar allt mer tid åt mediekonsumtion, medan få läser partiprogram. Allt fler bestämmer sent vem de ska rösta på.
Då ger de frågor medierna betonar större avtryck hos oss än de frågor politiker tycker är viktigast. De bilder som press, radio och tv ger av politikern som person är också avgörande. Den som får gynnsam bevakning blir ofta en vinnare i valet.
1998 var Lars Leijonborg en träbock, 2002 var han Leijonkungen, sa Lars Nord som exempel.
Det som får medierna att ge en viss bild av en politiker kan vara något obetydligt för politikern själv och partiet. Men i mediernas mallar för nyhetsvärdering passar det in.
Faran ligger i att medierna kan rikta in samtalet - och politikens resurser - på detaljer och sidofrågor i stället för sakinnehåll. Riktigt farligt blir det när partierna inte längre törs lägga politiska förslag för att de är omöjliga att paketera medialt.
Då har medierna för stort inflytande bara genom sin existens. Men där är vi inte än, sa Lars Nord.

Mer läsning

Annons