Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ta chefsrollen över ditt liv – må bättre

/
  • Anna Iwarsson är övertygad om att man kan må bättre efter att ha tänkt över sitt liv och därefter göra omval om så behövs.
  • Anna Iwarsson menar att varje persons hälsa är i sina egna händer, och att vi inte bör vara rädda för att prata om psykiska besvär.
  • Två böcker har Anna Iwarsson nu gett ut.

Psykisk ohälsa är den sjukskrivningsorsak som ökar mest i Sverige.
Genom att reflektera och analysera sitt egna mående kan man börja må bättre.
– Vem är chefen i ditt liv? Genom att ompröva ditt nuläge kan du påverka ditt välmående, säger författaren och hälsoexperten Anna Iwarsson.

Annons

Anna Iwarsson har över 30 års erfarenhet inom hälsa-, sjukvårds- och träningsbranschen. I juni släppte Anna sin första bok och det är med den hon är ute och föreläser om när hon stannar till i Sundsvall.

– Den har mottagits väldigt bra, det märks att det är ett ämne som är aktuellt, säger hon.

Debuten hette "OMVAL – hur du väljer om ditt liv och din karriär (innan någon annan gör det åt dig)". Där tar Anna Iwarsson upp metoden Omval som ska hjälpa människor att få bättre koll på hur man mår och att fokusera på rätt saker.

– Det är naturligt att vi människor söker bekräftelse och feedback, och då vänder vi oss oftare till andra för att få det istället för att ge oss det själva, säger hon och fortsätter:

– Det jag menar är att man ska vända sig till sig själv, ställa sig själv några frågor för att bekräfta och analysera sina egna behov.

Idén bakom boken kom genom att hon hade en chefsanställning där hon provade att ställa några frågor till sig själv som hon vanligtvis ställt till verksamheten. Frågorna var standardfrågor som hon varje år ställde för att se vad som borde förbättras och ändras för en mer lyckad verksamhet. Men när hon i stället ställde de till sig själv blev det en annan följd.

– Ibland kan man uppleva att man hamnar i situationer som man känner sig tvingad till att göra utan att vara medveten om att det egentligen grundar sig i ett val man själv har gjort, säger hon och fortsätter:

– Jag ställde mig själv frågan: Vem är chefen i mitt liv? Jag frågade mig själv i vilka sammanhang jag mår bra och vad jag lade tid på som återkommande tär på mig – och så ändrade jag om.

Genom denna upptäckt ändrade Anna på sina vanor så att hon fick en mer hållbar vardag och hälsa.

– Jag gjorde exempelvis ett omval i att ta bort tidiga morgonmöten eftersom jag kände att jag funkade bättre som person om jag fick en bra start på dagen.

Iden grundar sig i att alla val gör varje individ själv och att det inte är försent att ändra. Ett stort problem i dagens samhälle som Anna Iwarsson också uppmärksammar är att vi blir allt mer stillasittande medan hjärnan är överhettad. Förr blev vi fysiskt trötta av våra arbeten, nu blir vi mentalt utmattade. Och just på grund av denna mentala utmattning blir det svårare för många att slita sig loss ur gamla mönster och att ta hjälp att komma ur.

– Det är fortfarande fulare att ha psykiska problem än fysiska. Och det är dags att vi uppmärksammar hur vi faktiskt mår på insidan också.

Enligt Iwarssons rapport "Sitta är det nya röka" är psykisk ohälsa den sjukskrivningsorsak som ökar mest i Sverige. Och att köra på i gamla spår ger stora risker till problem, menar hon.

– Det är stor risk att man tar snedsteg om man inte reflekterat kring att man faktiskt alltid har ett val.

Den lösning som Anna då förespråkar kan leda en bit på vägen och det är att ställa frågor till sig själv.

– Ställ frågor till dig själv som du brukar önska att någon annan frågade dig. Exempelvis "hur mår du?", och orka vänta in ditt svar.

– I stället för att fokusera på nästa steg blir det allt viktigare att fokusera på ditt eget förhållningssätt till nuet. Genom att regelbundet ompröva ditt nuläge har du en möjlighet att bli en bättre version av dig själv.  

Mer läsning

Annons