Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Undvik fällorna vid båtköpet

/

Annons
Undvik fällorna vid båtköpet

Stockholm (PM)

Våren är här och många drömmer om båt. När priserna är höga är det lätt att lockas till begagnatmarknaden. Där kan man verkligen fynda - men det gäller samtidigt att se upp.

Det första en förhoppningsfull framtida båtägare ska tänka igenom är behovet. Är det fiske, tyst familjeseglande, bad över dagen eller helgutflykter man ska göra med sin båt? Och ska man sova över i den eller inte?
När den funderingen är gjord kan jakten bland annonserna börja.
Den som hoppas göra en bra affär och hitta en bättre begagnad lite nyare båt kommer bli besviken. Det är svårt att hitta en båt som är nyare än fem år, de är ofta lika dyra som nya. Däremot är utbudet stort när det gäller båtar från 1980-talet och tidigare. Men här finns också fällor.
Den som vill köpa en begagnad plastbåt behöver inte vara rädd. Det är ett mycket beständigt material, om det sköts rätt.
Så står man då där med säljaren. Petar lite knipslugt här och var, frågar om kärran ingår, om kapellet är någorlunda nytt, elstart, hur mycket drar den, lagningar? Den som är lite avancerad dristar sig till att fråga om servicen är utförd, och om inte servicebok finns kanske det finns fakturor som bekräftar det.
Hur som helst, köparen har undersökningplikt. Men det är inte lätt och om man inte är kapabel är det bäst att anlita en besiktningsman. Priset varierar något beroende på var i Sverige man bor. Men räkna med kring 100 kronor per fot för en besiktning. Det innebär en kostnad på omkring 3 000 kronor för en båt på nio meter. Eftersom båtar, även äldre, kostar en del är det inte så dyrt för att få reda på om drömbåten är värd sin summa.
- Bäst är att besiktiga först på land och sedan i sjön, säger Jörgen Wallin, båtbesiktare och skeppsbyggaringenjör.
Anledningen är att man då kan göra fuktmätningar i skrovet. Glasfiberlaminat suger nämligen åt sig fukt. Ju bättre glasfiber, desto mindre fukt. Genom fuktmätning kan han avslöja risk för den så kallade böldpesten, eller se om det är skador i skrovet.
Böldpesten, eller osmosis som det egentligen heter, tar mellan 12 till 16 år för att utvecklas. Det bildas blåsor som ger en frän ättikslukt när man sticker hål på dem. Botemedlet är en dyr epoxybehandling.
Om det är en segelbåt som ska köpas är det viktigt att se över roder och kölparti. När det gäller motorbåtar är akterspegeln den svaga punkten. Motorn hänger delvis mot den och ofta är det playwood mellan glasfiberlaminaten.
Sedan är det dags för skrovet. Börja med att leta sprickbildningar. Enkelskrov brukar inte innebära några problem, men värre är det med så kallade sandwichskrov. De är uppbyggda med två lager glasfiber och mellan dessa finns ett distansmaterial av balsa eller cellplast.
- Här kan det vara problematiskt om man fått in vatten. Balsan ruttnar på sikt och cellplasten fryser sönder, säger Jörgen Wallin.
Däcket är ett större problemområde än många tror. Anledningen är att det är många genomförningar.
- Framför allt är däcket ett problem på segelbåtar. Det är många fästpunkter och liknande som är gjorda.
Apropå däck - en av de vanligaste prishöjarna är teakdäck. De är sköna att gå på och snygga, men teakdäck ska man ändå se upp med, enligt Jörgen Wallin. I alla fall om det är fastskruvat i stället för limmat.
- Man skulle dra av lika mycket som de lägger på priset. Plastdäcket under har hundratals skruvhål där vatten kan tränga in i skrovet.
Om båten är äldre än 25 år, framför allt om det är ett udda märke, är det också idé att ringa försäkringsbolaget. Antagligen kommer de att kräva en besiktning och värdering av båten.
- Bättre då att besiktiga innan man köper, säger Jörgen Wallin.
Och så finns det en båttyp han vill varna särskilt för: så kallade orkanbåtar. Köparen vet förstås inte att det är en sådan båttyp. Men det handlar om mindre motorbåtar, framför allt daycruisers, från USA.
- De har förlist i någon av de årliga orkanerna och legat på botten. Svenskar köper de här båtarna i knippen, spolar av dem och säljer dem som prima vara.
Ett första tecken att reagera på är om ägaren har bytt motor nyligen. Då ska man fråga när båten kom till Sverige. Är det efter 16 juni 1998 ska den vara CE-märkt, om inte bör man inte köpa.
- De här båtarna har är stora fuktbekymmer eftersom de har legat på havets botten. I dag finns ett par tusen båtar i Sverige som borde CE-märkas, säger Jörgen Wallin. (PM)

Fredrik Beckman



-

Faktarutor:

Checklista för den okunnige

Även om det är bäst att kontakta en besiktningsman är det inte säkert att man tycker att det är värt det. Här följer därför en checklista för den okunnige begagnatbåtköparen.
- Se över båten ordentligt. Ta god tid på dig och låt dig inte stressas av säljaren. Upprätta ett protokoll och använd ficklampa och kniv för att hitta skador. Var inte rädd för att peta och knacka på misstänkta skador.
- Lyft upp båten på land. Leta efter små blåsor som ger en frän ättikslukt när du sticker hål på dem. Det är i så fall böldpesten osmosis och kan vara dyrare än båtens värde att åtgärda.
- Granska kölpartiet efter skador från grundstötningar. Använd kniven för att se om eventuella lagningar är dåligt utförda.
- Kölsvin och skottinfästningar: kontrollera att det inte finns lossade plastremsningar eller misstänkta sprickor i gelcoaten. Kontrollera både utvändigt och invändigt.
- Fuktskador kan ge sviktande ytor eller mögel i däck och tak.
- Den som köper segelbåt bör se över riggwirar vid infästningen till ändstyckena där de först spjälkas sönder. Kontrollera nitar och materialet i masten vid beslag. Blandningen av material kan orsaka korrosion.
- Provkör alltid båten. Kontrollera fart, varvtal, oljetryck och att temperaturen är normal. Lyssna efter knakningar och onormala ljud. Kontrollera oljan efteråt. Om den är grå är den vattenblandad brukar det innebära att det är ett större fel.
- Fråga säljaren efter servicebok. Den ska visa att servicen är regelbundet utförd. Fråga efter fakturor som kan intyga det samma om det inte finns någon servicebok. (PM)



-

Bildtexter:

penart0516-1_1.jpg
Med våren kommer båtdrömmarna. Men om du ska köpa en begagnad båt - tänk på att inspektera den innan du slår till. Annars är det lätt att hamna i en fälla.
Foto: Ingvar Karmhed/Scanpix

penart0516-1_2.jpg
Det behöver inte bli dyrt att köpa en bagagnad båt. Och köper man en plastbåt behöver man inte heller vara rädd för att bli lurad, det är ett beständigt material om båten sköts rätt.
Foto: Stefan Jerrevång/Scanpix

penart0516-1_3.jpg
Ser motorn ny ut i jämförelse med den begagnade båten? Det kan vara ett tecken på att det är en så kallad orkanbåt du är på väg att köpa, en som har sänkts i en orkan och legat på havets botten.
Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

penart0516-1_4.jpg
Drömma kan man ju alltid göra, men tänk över dina behov innan du köper en båt. Ska den användas till bad, rofylld segling, fiske eller långturer?
Foto: Claus Gertsen/Scanpix

Mer läsning

Annons