Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

2 200 kunder fick samma faktura två gånger

/
  • Bristande kommunikation mellan Mittsverige vatten och Posten resulterade i att mängder av kunder fick dubbla faktkuror.

4 000 kunder i Timrå fick fakturan en månad för sent varav 2 200 fick likadana fakturor två gånger från Mittsverige Vatten. Detta efter problem med data och en miss i kommunikationen med posten.

Annons
Mittsverigevatten har en uppgörelse med posten. Den går ut på att fakturaunderlagen skickas via en datafil till posten som sedan trycker ut och skickar fakturorna till kunderna. Men något gick snett när septemberfakturorna skulle skickas.
Vi skickade i vanlig ordning över filen, men när posten fick den så var det helt blankt, säger Ewa Thoren, ekonomichef på Mittsverigevatten.
Det resulterade i att inga fakturor gick ut till någon av de 4 000 kunderna. Detta eftersom inte posten meddelade att datafilen saknade information.
Det var först när kunder började ringa och fråga efter fakturan som vi förstod att något var fel.
Man tog kontakt med posten och felet uppdagades. Då skickades nya filer, men även den här gången var det något som gick snett.
Vi sade då till posten att stoppa utskicket och gjorde upp att vi själva skulle skicka fakturorna.
Men inte eller den informationen gick helt fram. Posten skickade ut 2 200 fakturor och Mittsverigevatten 4 000 fakturor.
Vi var tvungna att skicka våra eftersom vi inte visste vilka 2 200 som fått fakturan från posten.
Det betyder i praktiken att 2 900 har blivit dubbelfakturerade.
Inte är det roligt när det händer och det beror på den mänskliga faktorn som felat. Vi har pratat med posten för att se över rutinerna och kommunaktionen mellan oss så att det inte ska inträffa igen.
De 4 000 kunderna får nu sina räkningar nästan en månad senare än normalt. Förfallodagen är den sista oktober vilket också framgår av fakturorna. Men i det fallet har kunderna 30 dagar på sig att betala efter att fakturan kommit.
Naturligtvis kan kunden betala tidigare om det skulle passa bättre.


Mer läsning

Annons