Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Yrkesförare kritiska mot sämre väghållning

/
  • Det är både förrädiskt halt fläckvis och kraftig snörök längs vägen upp genom Ljustorp mot Liden.

Yrkeschaufförer av alla kategorier riktar allt skarpare kritik mot de försämringar i vinterväghållningen som Vägverkets nya direktiv har medfört. Halka och snörök medför stora risker för trafiken, vilket rimmar dåligt med nollvisionen, säger de.

Annons
Vid vissa tillfällen har det förekommit incidenter och en gång förra veckan ställde Busslink in flera skolbussar på eftermiddagen då väglaget på vissa ställen bedömdes som för dåligt.
Vi som kör de större taxibilarna till Ljustorp och Bredsjön fick med kort varsel rycka in för att barnen på Ala skulle komma hem, berättar Lage Stjöström från Lagfors.
I går, onsdag, fick han med kort varsel rycka in igen när skolbussen halkade i diket när den skulle vända vid Tunbodarna på morgonen.
Ändå har vi bara sett början av den här vinterperioden. Jag kör timmer för SCA:s räkning från sjön Skinnen ner till Östrand. Vid flera tillfällen har det varit så halt att det varit direkt otrevligt att köra på den stora, allmänna vägen. Men när man svänger av den och in på SCA:s skogsbilvägar är det både plogat och sandat. Det är ju högst märkligt. En kollega blev stående på en skogsbilväg en hel eftermiddag för att stora vägen mellan Bredsjön och Lögdö var för hal för att han skulle kunna köra ut där.
Det berättar Leif Nyman som har ett åkeri med en timmerbil som han kör för SCA:s räkning.

30 blev 20
I fjol och tidigare år har vägdistriktet haft 30 plog- och sandbilar till sitt förfogande när snö och halka slagit till. Nu har man bantat till 20. Alla inser att om samma vägnät ska skötas så har varje inlejd åkare fått betydligt längre sträckor att ploga och sanda.
En som kör för Vägverkets räkning har nu fått drygt fem mil längre väg att hålla efter.
Direktiven är också, från centralt håll, att saltning och sandning ska minskas och att plogning inte ska ske förrän man mätt upp 45 millimeter nyfallen snö. Kommer det mindre förstår ju de flesta att snön då packas ihop på vägen och att man bygger upp ett framtida lager av packad snö som kan övergå i is.
Leif Nyman säger att han kunde ringa den som skötte plogningen v vägen mellan Ljustorp och Bredsjön om det uppstod akuta problem.
Om man så ringde vid fyratiden på morgonen så for dom ut och snöröjde. Nu måste entreprenören vänta på att snödjupet ska mätas först. Jag kan inte längre påkalla hjälp och räkna med att den kommer.
Med den här inskränkningen tror Leif Nyman att han och många av hans kolleger vid vissa tillfällen tvingas ställa bilarna. Det i sin tur kommer att leda till ett ramaskri hos den skogsindustri som till stor del är beroende av färsk ved och som därför inte kan ha så stora buffertlager.
Om Vägverket här uppe inte har förstått att vi är beroende av svensk skogsindustri för vårt välstånd och att skogsindustrin är beroende av att få fram virke till sina fabriker, så kommer dom att förstå när de stora bolagen börjar protestera, vilket redan skett söderut, säger Leif Nyman.
Eller när en buss med skolbarn kör i diket för att man avstått att sanda den dagen, lägger Lage Sjöström till.

Mer läsning

Annons