Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bebop is beautiful!

Aveny: Contemporary Bebop Quintet.
När Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Thelonious Monk och alla andra skapade bebopen fick jazzen en helt ny spännande färdväg som man fortfarande inte ser något slut på.

Annons
Trots alla fantastiska musiker vi haft och har är det en minoritet som helhjärtat ägnat sig åt bebopmusiken. En av de mest äkta var och oförfalskade som missionerade budskapet var Christer Boustedt (1939-1986). Det är han som är anfadern till det som idag kallas Contemporary bebop Quintet, förkortat CBQ.
De är en av landets mest slitstarka grupper, en institution inom den svenska jazzen, som i drygt två decennier frikostigt bjudit på sin högst egna variant av den odödliga jazzstil som kallas bebop.
Igår kväll fick de som infunnit sig på Aveny vara med om ett par timmars äventyr i jazzmusikens innersta kärna med fem fullfjädrade yrkesmän, Bosse Broberg trumpet, Stefan Isaksson tenorsax, Åke Johansson piano, Ivar Lindell bas och Gilbert Matthews.
Bosse Broberg, kraftfull och dynamisk trumpetare som vet att berätta en historia utan att upprepa eller förstöra poängen. Han är en av våra största jazzmusiker någonsin. Blåsarkollegan till Bosse är den underskattade tenorsaxofonisten Stefan Isaksson som utan att luta sig mot någon förebild bjöd på ett virilt och fantasirikt nyttjande av grundharmonierna.
Åke Johansson är en rakt igenom äkta beboppianist som på eget vis håller liv i den pianotradition som som Bud Powell var pappa för. En klippa som ackompanjatör, lyhörd, vaksam, lägger alltid rätta ackorden. En solistisk idespruta där fantasifulla och snåriga slingor med fragment av kända melodisnuttar blivit Johansson signum.
För den stadigt rytmiska pulsen stod basisten Ivar Lindell i fint teamwork med den pådrivande och hårdsvängande trumslagaren Gilbert Matthews. Oavsett tempo gav de musiken perfekt balans. CBQ bjöd på en av jazzvårens bästa kvällar.

Mer läsning

Annons