Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dans som förenar poesi med matematik

Annons
Som tvära kast mellan poetiska tillstånd och abstrakt matematik. Så beskriver Örjan Andersson sitt nya verk "We dream of simple lives". Det dansas av fem kvinnor och en man från hans eget kompani på Dansens hus i Stockholm.


- Titeln är en textrad i en låt med rapparen Alva Noto som jag använder, men jag vill inte länka orden till innehållet, det lämnar jag fritt för betraktaren att tolka, säger Örjan Andersson.

Han tycker inte om att behöva prata om sina koreografier. Att använda ord för att uttrycka vad han vill få fram med rörelser är mycket svårt, menar han.

- Koreografi är på så många plan. Att förklara dans är som att försöka besvara frågan: Vad handlar ditt liv om? säger han.

Större delen av "We dream of simple lives" dansas av fem kvinnliga dansare i Örjan Andersson Dance Company.

- Det är mycket fysiskt. Dansarna fyller scenrummet med myriader av former under den här timmen, pådrivna av avantgardistisk elektronmusik. Formerna bryts i tvära kast mellan poetiska tillstånd och abstrakt matematik. Jag rör mig mellan två musikaliska världar, förklarar koreografen.

Avbrutna rörelser och brott i formerna skapar bisarra situationer. Upplevelsen blir fragmenterad, inte olik en dröm.

- Som en kil i det här feminina blocket dyker den ende mannen upp ungefär mitt i föreställningen. Musiken bryts och rapparen drar igång. Mannen är bara en pausfågel, absolut inte en tupp i hönsgården. Han får sin chans när kvinnorna vilar.

Alva Notos text handlar om att befinna sig i en skapande process på scenen. När pausfågeln fladdrat bort återtar kvinnorna sina energislukande kast mellan de matematiskt abstrakta och poetiska tillstånden.

För Örjan Andersson betyder "We dream of simple lives" också ett brott mot tidigare verk där han tolkat musiken mer linjärt enligt Balanchines filosofi. Till exempel i Sjostakovitjtriptyken, tre verk baserade på tonsättarens stråkkvartett nummer 8, 10 och 11 som kompaniet har framfört i operahus och på moderna dansscener runt om i Europa.

- Där fanns en helt annan enhetlighet i min tolkning av musiken. Här kastar jag mig mellan fem, sex skiftande musikvärldar för att få fram det här fragmentariska, säger han.

Örjan Andersson tycker att koreografin ligger nära matematiken, även om han framhåller att hans kunskaper i ämnet är ringa.

- Jag jobbar ofta med numeriska förhållanden mellan individer och grupper och rörelser kan beskrivas med talrelationer. Jag är ju ingen narrativ koreograf som berättar en historia från A till Ö, säger han.

Jag påminner honom om "Worms kvintett", hans koreografiska tolkning av den bloddrypande historien i medeltidssagan "Niebelungenlied", som kompaniet tog ut på Sverige-turné i början av förra året.

- Ja men det var det enda undantaget och vi dansade inte sagan rakt av utan det blev till sist ett ganska abstrakt verk. Wagners musik manipulerade vi tills det bara återstod elektroniska blippar och bloppar, fast intressanta sådana, säger han.

Som vanligt har Jens Sethzman ljussatt och gjort scenografin till Örjan Anderssons nya verk. Scenrummet byggs av väldiga projektioner som visar vackra bilder av polarisformationer tagna från rymden.

- Jens är ett bollplank och någon som jag kan bråka med och få uppslag ifrån, säger Örjan Andersson.

"We dream of simple lives" framförs den 10, 11 och 12 maj på Dansens hus i Stockholm och senare i vår i Stuttgart.

Till hösten ska Örjan Andersson göra ett nytt verk för Compania Nacional de Danza i Madrid med urpremiär i oktober.

- Sedan ska jag försöka fokusera på mitt kompani och mindre på institutioner. Nästa år planerar vi att sätta ihop Sjostakovitj-triptyken till en helaftonsföreställning, ett jättejobb som kräver en kammarmusikorkester. Var och med vilken institution vi ska samarbeta är inte klart, säger Örjan Andersson. (PM)

Mer läsning

Annons