Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dawid bjuder på godis för ögat

Annons
Apelsinklyfta och banan, benknota och dödskalle. Där någonstans - mellan det alldagliga och det hotfulla - landar utställningen "Dawid Merit" på Millesgården i Stockholm. För fotografen Dawid började det hela med en helt vanlig godispåse.


Han var godissugen och köpte en påse full med färgglatt godis. Mumsade och njöt - men drabbades så av en plötslig impuls.

- Jag började tittat på godisbitarna och såg att de var lite spännande. Jag lade undan en del, men blev lite olycklig eftersom jag fortfarande var godissugen. Sedan köpte jag fler påsar och till slut hade jag samlat på mig de mest dramatiska bitarna, berättar han.

Att fotografera det alldagliga och oansenliga är inget nytt för Dawid. Större delen av sin mer än tre decennier långa karriär har han ägnat åt att lyfta fram det vi andra inte ägnar mer än tankspridd blick. Kölappar, rostiga spikar och gamla flaskor hör till det han har riktat sin skarpa blick och sitt kameraobjektiv mot. I många fall har det inte ens behövts någon kamera. Dawids förkärlek för experimentella metoder är väl känd. Ibland har han helt enkelt målat fram verken på fotopapperet med hjälp av olika framkallningsvätskor.

"Dawid Merit" - som har fått sin titel efter flicknamnet på godispåsen - skiljer sig lite från det han är allra mest känd för. Här handlar det om helt digitala bilder i färg. De små godisbitarna har blåsts upp till ett jättelikt format, där man kan se varje liten grop i godisgeléen.

- Det är spetsteknologi, allt är gjort digitalt. Det har varit väldigt roligt! Men jag är fortfarande väldigt förtjust i mörkrummet. Jag går in dit och jobbar rätt mycket fortfarande, säger Dawid.

Det stora formatet tvingar åskådaren att se på föremålen med nya ögon. Dödskallen i lakrits ser plötsligt riktigt skrämmande ut, ubåten i grön gelé får något absurt över sig och det lätt urgröpta hallonhjärtat ser ut som om någon har försökt sig på att utföra en klumpig operation på det. Den som vill kan tolka bilderna som symboler för något helt annat än det de egentligen representerar.

- Jag är lite fascinerad av hur de har fördelat motiven. En ubåt, en banan, lite dödskallar - som koncept är det rätt intressant. Det är inte jag som har valt de här symbolerna utan godisföretaget.

För en tid sedan belönades Dawid med Sveriges bildkonstnärsfonds stora stipendium för att "hans betydelse för svensk samtidskonst knappast kan överskattas". Lite av den glädjen och de pengarna vill han dela med sig av nu. Alla bilder på Millesgården säljs nämligen på auktion den 8 september och hela överskottet går direkt till Barncancerfonden.

Att det är exakt 44 verk som visas i utställningen är ingen slump. Dawid är fascinerad av talmystik och bestämde sig tidigt för att visa elva svartvita fotografier (från hans tidigare produktion) och 33 nytagna färgbilder.

- Jag är väldigt upptagen av tal och just 33 är ett av mina goda tal, konstaterar han.

"David Merit" visas på Millesgården mellan den 8 september och 6 november. Längre fram har alla Dawid-fans en ännu större utställning att se fram emot. 2008 ska han göra en stor utställning på Liljevalchs konsthall i Stockholm, där hela hans konstnärskap ska belysas. Det är inte omöjligt att någon av läckerbitarna från Millesgården finns med på ett hörn även där. (PM)


Dawid:

Född 1949 som Björn Dawidsson i Örebro. Har studerat fotografi på Christer Strömholms fotoskola och läst grafisk design på Beckmans. 1972 hade han sin första separatutställning på Liljevalchs konsthall i Stockholm. Då visade han en serie svartvita bilder tagna med småbildskamera. Tilldelades 2004 Sveriges bildkonstnärsfonds stora stipendium på 250 000 kronor för sina banbrytande insatser inom fotografiet. Bland annat har han experimenterat med fotogram, kemigram och dagram, det sistnämnda en teknik han delvis själv har uppfunnit. (PM)

Mer läsning

Annons