Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De ska få spekulanterna att lätta på plånboken

Annons
Tv-tablåerna svämmar över av inredningsprogram för tillfället. Och nu kommer ännu ett. Men Kanal 5:s "Homestyling" har en lite annan utgångspunkt. Här handlar det om att snygga upp och fixa till ett objekt som ska ut till försäljning.


Begreppet homestaging är ett växande fenomen. Enkelt uttryckt handlar det om att en grupp inredare får i uppdrag att inspektera en lägenhet eller ett hus. De går igenom inredning och möblemang och ser vad som behöver göras för att objektet ska se så bra ut som möjligt vid en visning för potentiella köpare. Men de gör inga större förändringar som att slå ut väggar eller snickra till saker.

- Det kan vara så enkla saker som att byta ut en lampa eller att fixa så att belysningen är bra. Lägenheter visas ofta på kvällstid och då är det viktigt att ljuset är så bra som möjligt. Många är hemmablinda och inser inte att små saker påverkar intrycket väldigt mycket, säger Caroline Lövgren.

Hon, tillsammans med Jessica Hoffman, Andrea Engsäll och Tom Bertling, utgör inredningsteamet i "Homestyling". De får en budget av den aktuella mäklaren till varje uppdrag, ibland så liten som 10 000. Målet med varje objekt är att få ut så mycket pengar som möjligt vid en försäljning

- Jag trodde verkligen att homestaging var en Stockholmsföreteelse. Men jag har märkt att det förekommer över hela landet, även in mindre städer. Om mäklaren till exempel känner att han vill ha in ett yngre par i en lägenhet så gäller det att ta hänsyn till det när man jobbar med objektet, säger Caroline Lövgren.

Den 16 november får tittarna se om hon och de andra i inredningsteamet lyckas med sina uppdrag. För då har "Homestyling" premiär. (PM)

Mer läsning

Annons