Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flyphonic svävar inte på målet

/

Som arkitekter bakom Peshis hyllade debutalbum är Flyphonic Beats Sundsvalls hetaste producenter för tillfället. — Man måste ha öron och omdöme att ta fasta på det som är värt att fokusera på. Det är det som är producentens viktigaste roll, säger Tobias Lindberg.

Annons
Producentens inflyttande har genom musikhistorien alltid visat sig vara av yttersta vikt. Som vägledare, som stoppkloss eller som diktatorisk byggarbetare av de mest strålande stunder musik verkligheten kan erbjuda.
Vissa producenter kopierar bara vad som är hett just nu. Men så tar det ett år innan låten kommer ut och då känns det inte lika roligt längre, säger Erik Lidén.
Då skjuter man sig själv i foten. Vårt mål är att göra musik som är tidlös, som med Peshi. Det tog nästan tre år att göra klart allt, men det kvittar, för man märker inte vilka låtar som är äldre och vilka som är nya, säger Tobias Lindberg.
Det är under namnet Flyphonic Beats Erik Lidén och Tobias Lindberg gjort sig ett namn. Just nu är de aktuella som arkitekter bakom Peshis album The work of art The art of work, där duon producerat och varit involverade i alla kompositioner. Utöver det har de bland annat jobbat med hip hop-artister som Organism 12, Ison & Fille, Fattaru och Fjärde Världen. Men redan 1997 träffades Erik och Tobias när de gick i samma klass på Mitthögskolan.
Vi märkte att vi tyckte om samma sound när det gäller jazz. Så Tobbe fick in mig på att göra beats, säger Erik Lidén.
Då hade jag tidigare skapat hip hop och pulat med lite samplingar tillsammans med en gammal kompis, säger Tobias Lindberg.
Först gjorde Flyphonic musik var för sig, därefter i en studio vid Sidsjön. Nu har duon en studio i det centrala hjärtat av Sundsvall på drygt 50 kvadratmeter. Och även om studion är belägen i en kall källare vibrerar kärleken till musiken så fort man stiger in i rummet där duons arbete försiggår.
Oftast så utgår vi ifrån en sampling på gamla LP-skivor. Man kommer hem med en bunt skivor och hittar bra samplingar som gör att man får grunden till en låtidé. Men tanken från börjar varierar såklart och har förändrats genom åren. Vi sätter upp nya mål hela tiden för det finns alltid något man kan bli bättre på, säger Tobias Lindberg.
Men det finns en röd tråd genom alla våra produktioner. Meloditänket går igen och känslan som musiken ger lyssnaren, säger Erik Lidén.
Känslan som Flyphonic Beats åstadkommit på Peshis album är sådan att skivan bör spelas när diskokulan släcks och snurrar allt långsammare. Ungefär samtidigt som bartendern räknar kassan och garderobiären sorterar galgar passar de jazzinfluerade låtarna som bäst. Där de ordinära klubbhitsen tar slut tar Flyphonic Beats musik vid. Mycket av det beror nog på Erik Lidéns bakgrund som jazzartist.
Det gör att jag lätt kommer på melodislingor till produktionerna. Sen så spelar jag några olika instrument, som piano, keyboard, saxofon, bas och så kan jag fuska lite med gitarren om det behövs. Rytmen är ju väldigt viktigt i de produktioner som vi gör så ibland tar vi in en trummis som spelar, säger Erik Lidén.
Eller så spelar vi percussion själva, just för att få ett levande sväng och komma bort från den stela känslan. Inom svensk hip hop skiljer vi oss från andra producenter då vi mer jobbar som inom andra musikgenrer där musiken är mer levande, säger Tobias Lindberg.
Det som just nu är så skrämmande med mycket musik är att den digitala tekniken får regera ensam på tronen. Instrumenten ställs åt sidan och datorns tekniska möjligheter att korrigera tar över; plastighet framför musikens charmerande slumpmässighet. Men Flyphonic Beats är medvetna om svårigheterna.
Ibland kan det bli för mycket valmöjligheter när man använder sig av bra teknik. Men man måste ha tillräckligt med insikt för att kunna såga det som inte passar. Man kan ju ha hela studion i datorn. Men vi har insett att det kanske inte låter lika bra som om vi använder oss av riktiga instrument. Det ger mer värme i musiken än det sterila och exakta som man kan skapa i datorn, säger Tobias
Bland annat har vi köpt ett riktigt piano. Den känslan kan man aldrig få i en dator, både ljudmässigt och när man spelar. Äkta är ett uttjatat ord i hip hopen men det är ju så vi vill att det ska låta, säger Erik Lidén.

Mer läsning

Annons