Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Har ni ingen fantasi?

/

Annons
Vietnamkriget och Andra Världskriget. Känner ni igen temat? Personligen är jag så trött på alla avapningar och kopior som dräller ut på marknaden. Jag har spelat mig igenom de här krigen nu. Kan ni inte göra något nytt? Nu vill jag inte påstå att alla spel baserade på de här två temana är dåliga. De kan vara ytterst välgjorda, nyskapande och underhållande.
Call of Duty 2 är ett perfekt exempel. En uppföljare som bjuder på en engagerande historia, snygga effekter och välprogrammerat motstånd. Men kom igen! Det måste finnas tusentals teman att skapa ett bra spel utifrån? Det känns som om det är lite för enkelt just nu. Kanske beror det på att de välkända krigen är så väldokumenterade. Vi vet exakt vilka vapen som användes, vilka vändor historien tog och vilka personer som figurerade. Helt enkelt ett färdigskrivet manus. Enkelt och smart. Det är klart att det är skönt.

Nu måste jag dock reservera mig lite innan jag går vidare. Det är ju faktiskt främst skapare bakom actionspel och FPS-spel (first person shooter) som verkar ha en förkärlek till Vietnam- och Andra Världskriget. Många strategispel vågar dyka ner i äldre historiska händelser. Medeltiden, Romariket, Columbus upptäcksfärder, Amerikanska inbördeskriget och så vidare. Men strategispel är inte lika fokuserade på en händelse. Där kan flera århundraden rinna förbi på några få timmar. Man vill ju känna att man är där, mitt i händelsernas centrum, personligen. Jag gillar FPS när de är välgjorda. Det ska vara en bra historia och du ska känna dig involverad. Har du lagkamrater med dig ska du känna tårarna trycka bakom ögonlocken när de dör, inte bara rycka på axlarna och springa vidare. Det är svårt att skapa den atmosfären, speciellt i ett krigsspel där folk dör till höger och vänster. Det krävs verkligen en bra historia för att den rätta känslan ska infinna sig.
Krigen är fulla av bra historier och kanske är det därför det är så populärt att använda dem som spelmanus. Men varför just dessa två? USA-motståndare kan komma med invändningen om att det främst är USA som skapar spelen och att denna supernation faktiskt har ansett sig segrare av både Vietnam- och Andra Världskriget. Är det därför? Är det självgodhet som ligger bakom? Jag tror inte att det är så enkelt, men visst kan det ligga något i det.

Att skapa spel om historiska händelser har visat sig vara lite kontroversiellt. Speglar man historien fel kan något land bli förnärmat. Kina är ett av dessa. De stoppar spel hit och dit som inte passar in i deras världsbild. Så kanske är det för att undvika onödiga risker om att spelen inte får säljas över hela världen.
Jag vill ge en eloge till alla som vågar gå ifrån den här tematrenden och som vågar skapa spel som Quake, Area 51, Deus Ex och Pariah. Spel med unika historier. Så lämna Vietnam bakom er och använd fantasin.
Överraska mig.
Emmy Zettergren-Lindkvist

Mer läsning

Annons