Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hårdsvängande blues och eldiga solon

Jazz i Svaben: Daniel Karlsson Pan Pan, Rigmor Gustafsson med Trio, Gugge Hedrenius och R & B Jazz Orchestra, Linda Pettersson-Mathias Algotsson, Hacke Björksten Quintet, Peter Asplund Quartet, Uffe Johansson Werres Swingparty, Marmaduke med flera.

Annons
Den gångna helgen var det artonde året i följd som jazzintresserade från när och fjärran strålade samman i den lilla skogsbyn Svabensverk, på gränsen mellan Hälsingland och Dalarna, för att hylla vår genom tiderna mest genuine bebopmusiker, altsaxofonisten och spelemannen Christer Boustedt (1939-1986).
Festivalens motto är att den jazz som spelas under helgen skall vara i Christers anda, även om det ibland smyger sig in ett och annat inslag med andra ingredienser i budskapet.
Årets program hade allt från täta storbandsklanger, eldiga trumpetare, kluriga pianister till avskalat sparsmakad sång i duoformat. Enligt många luttrade Svabenveteraner som varit med alla år, var årets program det hittills bästa. Jag tror på deras utlåtanden och instämmer.
Samtliga medverkande har under de här två dagarna bjudit på spännande musik, känd som okänd, men några ur den smakfulla menyn hade lite bättre kryddning och blev därför för mitt vidkommande festivalens höjdare, Gugge Hedrenius Rhythm & Blues Jazz Orchestra, Linda Pettersson Mathias Algotsson Duo och Hacke Björksten Quintet Three Generations.
Festivalen inleddes med Jazz i Sverigevinnarna 2005, Daniel Karlsson Pan Pan. En grupp som mixar tradition med nytänkande. Den äventyrliga musiken var allt annat än njutbar när ljudstyrka och intensitet nått maximal höjd. Solistiskt var Daniel själv och tenoristen Karl-Martin Almqvist behållningen.
Rigmor Gustafsson är en av våra bättre sångerskor i den yngre generationen. Tillsammans med ett magnifikt komp, Daniel Tilling piano, Christian Spering bas och Jonas Holgersson trummor, bjöd hon på ett knippe Burt Bacharachsånger ur sitt senaste album, Close To You. Rigmors naturliga och omanierade sångkonst mottogs väl av publiken.
Därefter var det dags för Gugge Hedrenius och hans väldrillade manskap att inta scenen. Efter några riktigt hårdsvängande bluesnummer med eldiga solon av saxofonisterna Håkan Werling och Hector Bingert ställdes Gugge i fokus som mottagare av årets Christer Boustedt-stipendium på 12.000 kronor. Vem kan vara mer värdig mottagare av stipendiet än den legendariske ledaren för Christers gamla band? Juryns motivering är värd att nämna - \"Christer Boustedt-stipendiet för år 2005 har tilldelats Gugge Hedrenius för att i närmare ett halvsekel har lett sitt storband under mer eller mindre svåra förutsättningar till dess att orkestern, där snart sagt alla svenska jazzmusiker spelat och många utländska därtill, blivit en institution i svenskt musikliv. Lika outtröttligt bekämpar Gugge, denne jazzens \"Enfant terrible\", ett oförstående och fyrkantigt etablissemang\". Stort grattis från undertecknad!
Efter prisceremonin visade en rörd Gugge och bandet vart skåpet skulle stå. Det var länge sedan det knakade i Bruksstallets väggar och tak som när Gugge och solistgardet, ingen nämnd ingen glömd, släppte loss den inneboende kraften. Som en extra bonus fick vi höra trombonisten Kurt Järnberg i ett par låtar med bandet. Ett uppskattat inslag!
Den långa lördagen fick en fin avrundning med midnattskonserten då Linda Pettersson bjöd på sparsmakad sång ackompanjerad av Mathias Algotsson. Enligt sansade bedömare var deras framträdande den bästa midnattskonserten i festivalens historia. Jag har inte varit med på alla, men är ändå beredd att instämma i påståendet. När hon sjöng Jag vet en dejlig rosa fick jag något vått i ögonvrån. Hennes framträdande skall sent glömmas.
Söndagens öppning med Hacke Björkstens Three Generations fick många nyvakna att spetsa öronen. Deras vitala jazz där swingens och bebopens bästa element hamnat i skön förening går alltid hem. Med spelglädje och humor vanns publikens hjärtan. Hacke själv på tenorsax och Karl Olandersson trumpet bjöd på många underbara solon påhejade av Mathias Algotsson piano, Hans Backenroth bas och Ronnie Gardiner trummor. Den 31 oktober kommer de till jazzklubben, notera datumet redan nu.
Ett riktigt swingparty fick sätta punkt på årets begivenheter och de som stod för festen var trombonisten/pianisten Ulf Johansson-Werre, sångerskan Hanna Hedlund, gitarristen Andreas Pettersson med flera. Vi bjöds på en bred repertoar med musik från Hårgalåten i Hannas tappning till Armstrongklassiker och Fats Wallers A Handful of Keys, med mera. Plus i kanten för samtliga solister.
Jag återkommer gärna nästa år för det blir väl festival även då?

Mer läsning

Annons