Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jazzig livslust som dansas på tå

Annons
Något bitterljuvt men också glatt och livsbejakande. Så beskriver den kanadensiske koreografen Matjash Mrozewskis baletten "Dreamland" som han skapat för Kungliga operan.


Matjash Mrozewski är 29 år men sedan länge står hemstadens båda dansscener, National Ballet och Toronto Dance Theatre i kö för att framföra hans verk. I kanadensisk press beskrivs han som "näste store" eller "vår mest originelle" koreograf.

- Det har varit en del hajp, det är sant, men det som sägs behöver ju inte nödvändigtvis vara sant. Det där är ju ord man drar till med för att sälja biljetter till baletter gjorda av någon som ingen har hört talas om, säger Matjash Mrozewski ödmjukt.

Dansscenen i Kanada är ännu för liten för att han ska våga tro att det går att försörja sig som koreograf enbart med inriktning på hemlandets scener. Han lämnade tjänsten som dansare på National Ballet för fyra år sedan och tog då kontakt med balettchefer runt om i världen, däribland Madeleine Onne på Stockholmsoperan.

- Vi talades vid för ungefär tre år sedan och sedan dess har bollen varit i rullning.

Operan beställde en balett och i ett av samtalen nämnde Onne att klarinettisten Staffan Mårtensson i Hovkapellet surrat om en klarinettkonsert av Aaron Copland som var som klippt och skuren för balett.

Matjash Mrozewski och scenografen Yannik Larivée hade skissat lite på sin Stockholmsbalett. De lyssnade på Coplands konsert som han skrev till jazzlegenden Benny Goodman på 40-talet.

- Vi gillade vad vi hörde och saker började hända snabbt när vi bestämt oss för Copland. Det är ett underbart stycke musik som passade perfekt eftersom jag inte vill göra något tungt verk den här gången.

Titeln "Dreamland" snodde Matjash Mrozewski från en av Benny Goodmans skivtitlar. Ett ganska elastiskt begrepp som kan betyda i stort sett vad som helst, menar han.

-- "Dreamland" berör inte några djupa frågor. I början när musiken är melankolisk får publiken lära känna de sju dansarna som individer. Efter hand blir det allt mer jazzigt och socialt och då börjar dansarna ta kontakt och skapar en härlig gruppatmosfär, säger han.

Scenografin består av ett antal podier på olika nivåer där dansarna rör sig. Mrozewski har strävat efter att få fram vertikala rörelsemönster mot en stram fond av ett stiliserat landskap. Mrozewski har ofta arbetat med moderna dansare men "Dreamland" beskriver han som en klassik balett där det dansas på tå.

"Dreamland" ingår i ett helaftonsprogrammet "Tre temperament" som inkluderar verken "Por vos muero" av spanjoren Nacho Duato, som får Sverigepremiär, samt holländaren Nils Christes "Before nightfall" som tidigare har framförts på Operan och nu får nypremiär.

- Det är en mycket välbalanserad kväll där alla tre verken väcker olika känslor och utspelar sig på olika platser, säger Matjash Mrozewski.

Han har aldrig ångrat att han lämnade dansen till förmån för koreografin.

- En del dansare som byter karriär tycker att de har förlorat sitt främsta uttrycksmedel. Jag tycker att jag öppnar mig mer när jag skapar koreografi. Att dansa är också ganska tröttsamt och så gör det väldigt ont, säger Matjash Mrozewski. (PM)

Helaftonen "Tre temperament" där "Dreamland" ingår får premiär den 4 november. (PM)

Mer läsning

Annons