Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lisa Rydell gör tidning med kärlek

Annons
Hon jobbar hårt med en tidning som ständigt går back. Lisa Rydell skriver om det hon gillar - och hoppas att andra ska gilla. Hon tycker att fler borde våga förverkliga sina idéer. Annars lurar bitterheten runt knuten.


Länge gick hon med tanken på en tidning inom sig. Hon samlade uppslag i minnet och en dag kände hon att det var dags.

- Det behövdes en vändning i mitt liv. Jag ville få göra något annat och tänkte "nu måste det hända något", säger Lisa Rydell.

Så föddes "I love you", en tidning i gränslandet mellan fanzine och magasin. Där ville hon skriva om saker och personer som hon tycker om, utan att behöva ta kommersiella hänsyn.

- Det är en tidning där jag kan skriva om mina hobbies, säger hon.

Lisa Rydell arbetar som grafisk formgivare och därför har bilderna och formen fått stort utrymme i "I love you". I tidningen kan hon göra som hon vill och där kan idéerna blomma ut. Det finns ingen kund att kompromissa med, även om ekonomin innebär vissa begränsningar.

- Ibland tänker jag "å, kunde jag inte få vinna på triss". Jag har så mycket idéer om vad jag vill göra och det är synd att det är pengarna som stoppar.

Hon tar emot på sitt prydligt organiserade frilanskontor på Södermalm, där utländska magasin bildar kompakta staplar på hyllorna. Den vita inredningen får färg av en tapetlängd med träd och fåglar mot en brun bakgrund. I taket hänger en lång rad med plastlampor i 70-talsdesign som grannbutiken inte fick plats med. Här har Lisa Rydell tillbringat många sena timmar och helger med att redigera tidningen, som hittills har kommit ut med två nummer. Det första omslaget pryds av ett foto från hennes föräldrars bröllop och temat var kärlek. Numret rymmer ett modereportage med längtan som underliggande ton, en text om kung fu-film och på en sida finns en handskriven kärleksdikt tillägnad Lisa.

- Vi hade releasefest på Alla hjärtans dag och det första numret var mer personligt än det andra. I en radiointervju fick jag kritik för att det var lite egoistiskt att göra en tidning om sådant jag gillar, men förhoppningsvis finns det andra som gillar det också, säger Lisa Rydell.

Jantelagen försöker hon hålla ifrån sig, även om den sitter i ryggmärgen. I början skapade det också en motsättning i arbetet - hon ville göra en personlig tidning, men var samtidigt rädd att framhäva sin egen person. Hon försökte dölja jaget i texterna och ville helst inte att det skulle synas att hon hade skrivit dem. Nu tänker hon att det går att vara ödmjuk samtidigt som man är personlig.

- Men det är lite läskigt. Och jag brottas ständigt med frågorna: "Vem tror jag att jag är" och "Vem tror du vill läsa den här tidningen". Jag försöker ta bort det, för det är faktiskt några hundra som köper tidningen.

"I love you" säljs på Press Stop samt i några andra tidningsbutiker och affärer. Ett fåtal konsthallar har också tagit in Lisa Rydells tidning. Hon säljer ungefär 300 exemplar av varje nummer och ger bort ett hundratal till vänner och medverkande. De fotografer och illustratörer som hon har samarbetat med har ställt upp gratis och Lisa Rydell har jagat sponsorer till tryckningen och pappret. Hon gjorde också ett försök att sälja annonser, men gav upp eftersom företagen inte ville nappa. Och hon är ganska nöjd med att vara utan annonser, eftersom formen är en del av tanken med tidningen. Då vill hon helst slippa lägga in en ful annons på de fina sidorna, säger hon. Så rent ekonomiskt sett går "I love you" väldigt dåligt.

- Jag betalar ungefär 20 kronor för varje exemplar när jag har sålt alla. Men att gå runt är inte det viktiga. Det är så roligt att få göra någonting från början till slut, från idé till att välja tryck, förklarar hon.

Fast när hon stod med det första färdiga numret i handen kändes det mest tomt. Efter allt arbete blev tidningen ett antiklimax och Lisa Rydell hade svårt att se bortom bristerna. När hon äntligen hade fått göra precis som hon ville började hon undra varför hon hade gjort just som hon gjort. Redigeringsdetaljerna skymde blicken.

- Jag hade jobbat så länge och suttit och spärrat mellan varje bokstav, så det var svårt att se helheten. Någon månad senare kunde jag ta det till mig och bläddra igenom den.

Och hon vill absolut rekommendera fler att våga genomföra sina idéer och inte vara rädd för vad andra ska tycka.

- För det spelar ingen roll om man känner "det här vill jag säga".

Man är sällan helt ensam om sina idéer, utan det är något som ligger i tiden, tror hon. Därför gäller det att snabba på innan någon annan hinner före.

- Annars kommer man att gräma sig och det är lätt att bli bitter. Visst är det mycket slit, men det är värt det.

Bara i kvarteren kring hennes kontor har flera nya småföretag dykt upp och hon berättar om en tjej som har öppnat en klädbutik runt hörnet. Hon jobbar extra inom hemtjänsten på kvällar och nätter för att kunna göra det hon vill. Lisa Rydell ser de nya initiativen som en protest mot det kommersiella perspektivet.

- När storföretagen köper upp allting och det ska tjänas pengar på allt, då kommer det en motreaktion - "do it yourself". (PM)


Fakta:

Namn: Lisa Rydell.

Ålder: 28 år.

Bor: I Stockholm.

Gör: Tidningen "I love you", vars senaste nummer hade temat New York.

Nästa nummer: Kommer förmodligen i oktober-november.

Mer läsning

Annons