Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Måleriet som förenar Norge och Sverige

Annons
Mycket har sagts om motsättningarna som ledde till att Sverige och Norge 1905 gick skilda vägar. I utställningen "Myt och landskap" speglar Waldemarsudde de båda ländernas kulturella gemenskap under tiden i union.


Det är norskt måleri från perioden 1814 till 1905 som dominerar i salarna i prinsens galleri. De romantiska naturmåleriet var långt mer nationalistiskt i Norge än någon annanstans i Europa. Motviljan mot unionen var säkert ett skäl till att norska konstnärer ensidigt valde att skildra det egna landets natur.

Även när det gäller det nationalromantiska historiemåleriet finns det skillnader mellan länderna. De norska konstnärerna gjorde halt i norsk medeltid, därefter var det danskar och svenskar som avgjorde Norges öde. Svenskarna däremot fortsatte att föreviga ödesmättade ögonblick i den svenska historien fram till Karl XII:s död och den svenska stormaktens fall.

I stora salen tronar Bengt Erland Fogelbergs kolossalstaty av Oden från 1830, som en antik härförare försedd med diskret nordisk rekvisita. Oden flankeras av August Malmströms målning "Ingeborg mottager av Orvar Odd underrättelsen om Hjalmars död" samt Mårten Eskil Winges skildring av Ragnar Lodbroks blivande hustru "Kraka".

- I dag är vi kanske mest benägna att skratta högt åt Fogelbergs skulptur av Oden eller i vart fall betrakta den med roat överseende. Den här sortens konst uppfattades som pinsam och var i stort sett förtigen fram till 1980, säger Tomas Björk som har försökt närma sig nationalromantikens uttryck med den tidens ögon.

Björk har skrivit avsnittet "Praktfulla kungar och nordiska historier" i den vackra boken "Myt och landskap" som ges ut i samband med utställningen. Ett stort antal porträtt av kungarna och andra Bernadottar ställs ut i bostadsdelen på prins Eugens Waldemarsudde.

- Uppenbart såg Karl XIV Johan konsten som ett medel att stärka kungamakten. Han lät avbilda sig på över 200 stora porträtt. Det var också kungen som beställde gudabilderna av Oden, Tor och Frej i jätteformat av Fogelberg, säger Tomas Björk.

Att utställningen arrangeras i prins Eugens hem Waldemarsudde känns nästan som en självklarhet. Prinsen ställde sig tidigt på norrmännens sida och förordade en upplösning av unionen i konflikt med sin far Oscar II. Det var nära att Eugen mot sin vilja hade valts till kung i Norge, inflytelserika norrmän som författarna Bjørn Bjørnstierne Bjørnsen och Knut Hamsun vill ha Eugen på den norska tronen.

- Prinsen hade ett rikt förgrenat kontaktnät i Norge bland annat med konstnärer som Gerhard Munthe och kretsen kring Fridtjof Nansen på Lysaker. Han reste tidigt i sitt konstnärskap bland annat till Valdres för att måla norska landskap, säger Waldemarsuddes överintendent Hans Henrik Brummer.

Vilda norska fjäll och fjordar passade som hand i handske inom romantikens drömska idealisering av den oförstörda naturen. Utställningen visar mängder av romantiserade naturskildringar av norska konstnärer som Theodor Kittelsen, Hans Fredrik Gude och Johan Christian Dahl. För första gången i Sverige visas också Peder Balkes isande vita landskap i ett större antal. Han ses av många som det tidiga 1800-talets främste norske målare.

I mitten av 1800-talet letade den gryende skandinavistiska rörelsen febrilt efter en gemensam nämnare som danskar, svenskar och norrmän kunde enas kring. Återigen hamnade den orörda norska naturen och landets ålderdomliga arkitektur i fokus som nordbornas vagga. Konstnärerna vallfärdade till de norska fjordarna för att skildra skandinavernas urhem.

"Myt och landskap" visas mellan den 3 september och den 8 januari. (PM)

Mer läsning

Annons