Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Östersjöfestivalen går till sjöss

Annons
Esa-Pekka Salonens skötebarn har hittat formen. I sommar återuppstår hansaförbundet i musikalisk form när tonsättare och musiker från hela Östersjöregionen möts på Östersjöfestivalen - nu med havet som spelplats.


Festivalens konstnärlige ledare ("chefsideolog" säger han själv skämtsamt) Esa-Pekka Salonen har flugit in till Stockholm över dagen från Paris. Världsdirigenten har en ständigt fullbokad kalender där arbetet som chefsdirigent för Los Angeles-filharmonikerna bara är en del - i april har han premiär för en uppsättning av "Tristan och Isolde" på Parisoperan. Men han längtar till Sverige.

- Det känns väldigt kul att komma tillbaka till Sverige och vara med och spela i kulturlivet. Jag var här i tio år och det var fantastiska år och jag saknar Sverige och speciellt Stockholm när jag inte är här. Det här projektet har öppnat den möjligheten igen.

För Esa-Pekka Salonen är årets upplaga av festivalen ett bevis för att det lönar sig att drömma stort. En juninatt 1999 tog han ett glas i Sankt Petersburg med sin ryske kollega Valery Gergiev och Berwaldhallens chef Michael Tydén. De fantiserade om en musikfestival med kompositörer, körer och orkestrar från alla länder kring Östersjön, idéer som Tydén krafsade ner på en flottig servett.

- Det är kul att se att en idé som i grund och botten är väldigt enkel har fått en snöbollseffekt. Fler och fler institutioner och folk ansluter sig. Och ingen vet var vi slutar, det kan bli hur stort som helst. Det finns inga gränser, egentligen.

Årets största nyhet är att själva Östersjön får en betydande roll rent praktiskt. Festivalen inleds med en vecka till sjöss, ombord Östersjökryssaren Silja Serenade. Under fyra kryssningar mellan Stockholm och Helsingfors får resenärerna uppleva konserter med delar av Helsingfors stadsorkester, Radiosymfonikerna, Radiokören och Mariinskijteatern.

- Årets festival handlar om Östersjön på ett mycket djupare sätt än tidigare, i och med att vi faktiskt färdas på havet. Rent ideologiskt är det spännande och tillfredsställade, säger Esa-Pekka Salonen

Sommarens Östersjöfestival är den tredje i ordningen, och arrangemanget har vuxit betydligt sedan de första två. I år får festivalen statligt stöd från fyra länder - Sverige, Finland, Ryssland och Polen och bland musikerna finns även Estland och Danmark representerat. Tyskland kommer med på ett hörn genom ett framförande av Beethovens nionde symfoni.

- Vi delar en lång, lång historia. Alla Östersjöländerna har påverkat varandra, från hansatiden och framåt. Vi har haft nästan tusen år av samarbete, krig, fruktansvärda politiska problem och lysande, gyllene tider. Min tanke var att vi kanske just nu har sett början på en ny fruktbar period inom Östersjöområdets historia. Det senaste 75 åren har varit väldigt turbulenta och svåra, mänskligt och politiskt oerhört komplicerade år. Och nu ser det betydligt ljusare ut - och samtidigt håller själva havet på att dö. Det är något slags historisk ironi.

Miljöfrågan är en av drivkrafterna bakom projektet. Världsnaturfonden finns på plats för att sprida information om den alltmer förödande nedsmutsningen av Östersjön och för Salonen är frågan personlig. Han är uppvuxen vid kusten och har fortfarande ett sommarställe där, och han har sett barndomens strand gå från lysande färger och kristallklart vatten till "någon sorts gröt i gråa och gröngråa färger". Under en semester fick han förklara för sina döttrar att de inte fick bada eftersom föroreningarna hade gjort vattnet giftigt.

- De sade "hur är det möjligt att det tillåts, varför får folk göra så?" - och det hade jag inget svar på. Det var ju brottsligt i deras ögon, något slags mord, men ändå blir ingen straffad för det. Då började jag fundera "är det något som jag kan göra, som konstnär och medborgare?".

- En sådan här kulturfestival ett politiskt ganska neutralt sätt att förmedla budskapet. Det unika med den här festivalen är att EU-länder, nordiska länder och Ryssland samarbetar. De konventionella politiska barriärerna spelar ingen roll i det här samarbetet - det är ett ganska idealiskt sätt att få ut miljöbudskapet.

Inför framtida Östersjöfestivaler sätter Salonen inga gränser. Han pratar om konserter i klubbmiljö i Berwaldhallens foajé, okända grupper från regionen som kan nå ut via festivalen.

- De som framträder på festivalen nu är mestadels etablerade namn, världsberömda musiker och välkända orkestrar. Så jag tyckte att det vore kul att ha med grupper från olika Östersjöländer som inte är kända ännu, typ rock- och popgrupper, jazzgrupper eller kammarmusikensembler som inte etablerat sig ännu. Att man skulle kunna bjuda på det mest etablerade som finns kring Östersjön och det vildaste, nyaste, det mest okända som finns. Morgondagens celebriteter.

Östersjöfestivalen äger rum mellan den 6 och den 19 augusti. (PM)


Ur programmet:

6/8 Esa-Pekka Salonens specialskrivna öppningsfanfar för friidrotts-VM i Helsingfors, framförd av Helsingfors stadsorkester, markerar även startskottet för Östersjöfestivalen.

12/8 Under en av Siljakryssningarna framträder en blandad ensemble med medlemmar ur Radiosymfonikerna, Helsingborgs stadsorkester och Mariiskijteatern. Esa-Pekka Salonen och Valery Gergiev dirigerar.

14/8 Mariiskijteatern och Valery Gergiev spelar Tjajkovskij på Berwaldhallen.

16/8 Esa-Pekka Salonen dirigerar Radiosymfonikerna på Berwaldhallen. Temat är havsmusik.

17/8 Estlands Nationella Symfoniorkester spelar Tubin, Knapp och Stenhammar på Berwaldhallen. Neeme Järvi dirigerar med pianisten Per Tengstrand som solist.

18/8 HC Andersen-kväll på Berwaldhallen med Danska Radioorkestern, ledda av Thomas Dausgaard.

19/8 Radiosymfonikerna framför Sibelius "Kullervo"-symfoni tillsammans med Radiokören och Orphei Drängar. Esa-Pekka Salonen dirigerar.

Mer läsning

Annons