Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Prylar och märken skapar identitet för MTV-generationen

Annons
Det är en ganska dyster bild av svenska ungdomar som MTV:s undersökning "The MTV Generation" ger. Eller kanske upplyftande - om man ser resultatet utifrån MTV:s och andra reklamfinansierade mediers perspektiv. För konsumtion har fått allt större betydelse för hur unga skapar sin identitet, medan kön, klass och religion har mist en del av sitt inflytande. Ungdomar tycker att deras frihet och valmöjligheter har ökat, men att jakten på upplevelser och pressen att förverkliga sig själv skapar stress och ohälsa.

I jämförelse med andra länder är svenskar i åldern 16 till 34 räddare för att bli arbetslösa. Man drar ut på studierna för att därigenom förlänga ungdomen. Svenskar gifter sig allt senare (vid 31 i genomsnitt) men har sexdebuten tidigare (vid 16).

Medierna har tagit en allt större roll i ungdomars liv och är viktiga både för att skapa den egna identiteten och synen på omvärlden. Men trots att svenska ungdomar är storkonsumenter av varumärken och media är de mycket svåra att nå ut till eftersom de inte vill bli sammanbuntade i en grupp bara för att man är ung. I stället gör de ett medvetet val av märken, tv-program, med mera.

Trots detta har tron på att det finns en eftersträvansvärd "svensk modell" stark. Undersökningen konstaterar att det i stort sett bara är i Sverige och USA som unga drömmer om ett idealiskt samhälle.

Rapporten bygger på intervjuer med en 1 600 personer i Norden mellan 16 och 34. Av dem var 500 svenskar. Dessutom har 30 experter på ungdomskultur intervjuats. (PM)

Mer läsning

Annons