Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sankta Lucia för vilsna barn och vuxna

Annons
Unken tradition och cynisk förnyelse. Luciauttagning med dokusåpans grepp. I SVT:s nya dramaserie "God morgon alla barn" handlar det inte om att rösta fram den sötaste flickan i klassen. I stället får barnen rösta bort dem de inte gillar.


I en liten kristallskål på läraren Guns kateder ligger ett antal prydligt hopvikta lappar. På några står det "Karin" på en står det "Nettan". Lapparna sorterar tydligt ut de "söta" och de "fula" i klassen. Den som får flest lappar får inte vara Lucia i årets tåg.

- Jag har själv jobbiga minnen från Luciauttagningen. Man vet ju redan från början vilka som kommer att vinna och vilka som inte gör det. Man får lätt etiketter: det finns alltid "den coola", "slampan" och "tönten". Det är en väldigt enkel världsbild som skapas i skolan och det känns väldigt instängt, säger Stina Sturesson.

Hon har skrivit manus till dramaserien "God morgon alla barn" vars första avsnitt visas i SVT den 7 november. Utgångspunkten var barns utsatthet - men historien handlar minst lika mycket om hur instängda och utsatta vuxna är i sina ingrodda föreställningar och cementerade roller. Luciatåget är dock knappast något som barnen längtar efter, det handlar mest om att förverkliga den hämmade läraren Guns (Lotta Tejle) drömmar. Att söta Nettan ska bli skolans Lucia är självklart - åtminstone för hennes mamma Ann-Kristin, ortens aningen bedagade skönhet som nu driver den lilla ortens superromantiska bröllopsbutik. Cecilia Frode spelar Ann-Kristin med viss vulgovarning och en ihärdigt skorrande skånska.

- Det finns människor som beter sig som karikatyrer av sig själva på något vis. Det tycker jag är fascinerande. Det var roligt att få göra en sådan karaktär. Hon är ju ganska naiv och självupptagen, så ibland var det ganska tufft för mig. Jag fick göra en del rätt utlämnande scener, men kände mig trygg med regissören Jens Jonsson, säger Cecilia Frode.

Jens Jonsson är en av Sveriges mest omtalade unga regissörer. Han har gjort en stor mängd kortfilmer, som alla har fått priser, både svenska och internationella. "Bror min" fick Silverbjörnen för kortfilmer i Berlin 2002 och novellfilmen "Fragile" fick det stora Novellfilmspriset på Göteborgs filmfestival 2004. "God morgon alla barn" är hans första stora produktion för tv.

- Jag har haft en period när jag har velat göra långfilm, men det har inte funnits pengar till att göra det. Därför var det spännande att testa hur det är att jobba med tv. Jag gillade manuset, tyckte väldigt mycket om karaktärerna i det och så fick jag fria händer att utveckla projektet, säger han.

Jens Jonsson har gjort sig känd för sitt personliga formspråk. Och i "God morgon alla barn" har han skapat en helt egen ljust pastellfärgad värld. Läraren Guns arbetsrum går i sterilt vitt, med rader av perfekt uppställda porslinsfigurer (bara barn) på hyllorna. Ann-Kristina bröllopsbutik är en orgie i rosa accentuerad av marängbakelseliknande klänningar.

- Jag är uppvuxen på 80-talet med "Dirty dancing" och allt sånt. Det har fått färga de här miljöerna. Sedan har jag jobbat med arketypiska figurer, pizzabagaren Einar och så den hämmade läraren Gun till exempel. Det är något slags vardagsrealism, men med lite lätt förhöjning.

Kärlek och längtan efter närhet spelar en stor roll i dramaserien. Alla är förälskade i någon de inte kan få. Gun förföljs av skolans velige rektor, som spelas av Reine Brynolfsson. Hon är i sin tur hemligt kär i musikläraren Ove som har blivit besatt av den tonåriga Nettan (Caroline Nyström). Nettans mamma Ann-Kristin vänsterprasslar med pizzabagaren Einar (Magnus Krepper), som har blivit lämnad för gott av sin stora kärlek.

- Man får en känsla av att de är väldigt instängda i sig själva, var och en på sitt håll. Deras sätt att ge sig ut i något slags frihet är att bli förälskade, säger manusförfattaren Stina Sturesson.

Cecilia Frode tycker att serien har mycket att säga om den tid som vi lever i.

- Det handlar inte bara om känslan av självupptagenhet, utan man kan också ställa sig frågan vem som är vuxen och vem som är barn, säger hon.

Både Cecilia Frode och Stina Sturesson talar med värme om arbetet med Jens Jonsson som de upplever som prestigelös och intresserad av ett samarbete som går på djupet. Nu har ensemblen skiljts åt för att jobba med nya projekt - Stina Sturesson har bland annat skrivit manus till en annan SVT-serie ("Bota mig!") och Cecilia Frode har spelat in en film med bröderna Felix och Måns Herngren ("Varannan vecka"), ska spela sin soloshow "Ängelen" på Cirkus i Stockholm i vår och börjar snart spela in tv-serien "Mäklarna" mot bland andra Kjell Bergqvist.

Jens Jonsson då? Blir det fler tv-projekt nu?

- Jag vill göra långfilm. Sedan 2002 har jag haft flera manus som ligger på filmkonsulenternas bord. Ett av dem heter "Nalkas ljuva sommar". Det känns rätt sorgligt för mig att de inte är modiga nog för att satsa på dem. Det känns nästan som att tv är modigare, säger han. (PM)

Mer läsning

Annons