Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolfilm och filmskola

/

Annons
Kommer hem till lärarsambon efter att ha sett Coach Carter med Samuel L Jackson i huvudrollen. En utmärkt skolfilm. Och en ovanligt bra film för att vara en typisk moralhistoria om att växa upp.
Coach Carter är en verklighetsbaserad berättelse om baskettränaren Ken Carter, som i slutet av 90-talet förbjöd sitt talangfulla skollag att träna och spela match eftersom spelarna inte skötte sina studier. Elever, lärare och föräldrar förbannade hans beslut, \"basketen är ju allt för de här killarna\", men Carter fortsatte att tala om vikten av att sätta studierna framför idrotten. Hyfsade betyg ger ungdomar i utsatta områden som Richmond i Kalifornien en chans i livet efter high school-basketens glansdagar, menade han. Hyfsade betyg ger också de största baskettalangerna möjlighet att komma vidare till college, där de kan fortsätta att spela basket och kanske nå hela vägen till NBA.

Listan över filmens typiska genreinslag kan göras lång. Ändå känns Coach Carter betydelsefull. De baktunga bihistorierna om kriminalitet och tonårsgraviditet övervinns av samspelet mellan Jackson och de unga skådespelarna. Jag vrider mig inte ens i plågor när en av basketspelarna till sist citerar ur andlighetsförfattaren Marianne Williamsons bok A return to love: \"Our deepest fear is not that we are inadequate. Our deepest fear is that we are powerful beyond measure.\"
Coach Carter hade svensk biopremiär i mitten av maj, men har inte visats i Sundsvall. Det finns i dag inget datum för när den släpps på dvd i Sverige.

Skolfilmer kan man inte kalla dem, men novellfilmerna som SVT sänder under sommaren där etablerade namn och nya förmågor delar på utrymmet och möjligheten att testa sina idéer i det korta formatet utgör till viss del skola för blivande filmare. Novellfilmerna visas på tisdagar i SVT2 till och med den 9 augusti. Förslagen till nästa års novellfilmssatsning ska vara inne senast den 15 oktober. Läs mer på Sveriges televisions (svt.se) eller Svenska filminstitutets (sfi.se) webbplats.
Till sist: Hur gick det till när kortfilm började kallas novellfilm? En del menar att en novellfilm är runt 30 minuter, medan en kortfilm är runt 15 minuter. Några gör ingen skillnad och en del verkar inte veta, som festivaler som annonserar att man ska visa \"kortfilm och novellfilm\" men ändå inte gör någon skillnad mellan dem.

Vad var det för fel på att kalla filmer över 80 minuter (eller nåt) för långfilmer och alla andra för kortfilmer? Varför novellfilm? Till skillnad från de längre romanfilmerna? Nej, den benämningen använder ingen för långfilm.
Att kalla kortfilm för novellfilm känns som en släng av litteraturkomplex i en osäker filmvärld. Den som kläckte den idén har en del att lära av Coach Carter. Som att stå på egna ben, vara stolt över det man själv uppnår och inte bry sig så mycket om vad de pysslar med på fina gatan.

Mer läsning

Annons