Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stel ny Batman

Filmstaden: Batman begins Regi: Christopher Nolan I rollerna: Christian Bale, Michael Caine, Liam Neeson, Katie Holmes, Gary Oldman, med flera.

Annons
Som barn bevittnade Bruce Wayne hur hans föräldrar sköts till döds i en gränd i Gotham city. Det fick honom så småningom att klä ut sig till fladdermus och bekämpa brottsligheten i den kriminellt hårt belastade staden. Händelsen, som var med som en tillbakablick redan i Tim Burtons Batman (1989), utvecklas i Batman begins. Här är den dessutom mer trogen serieförlagan.
Innan hans föräldrar dödas får vi följa Bruce när han leker vid slottet där familjen Wayne bor och se hur han faller ner i grottan som senare ska bli hans högkvarter. Framför allt får vi veta att hans far var Världens Godaste Människa, vilket är ett enögt förhållningssätt för en film som försöker fördjupa sin huvudkaraktär och göra Batman till mer än en actionmaskin.
Pappa Wayne är en välgörare som spenderar sina rikedomar för att försöka rädda sin hemstad från att bli alltmer segregerad. Han bygger pendeltåg för att ena människor och lär sin son att vi faller blott för att lära oss komma upp igen.
Han är så övergod att filmens otäcking, som sent träder in i handlingen, framstår som resonabel i sina utläggningar om hur brottslingar utnyttjar andras medmänsklighet och att felsteg utan urskillning ska bestraffas med döden. Det är en otäck känsla att få av en bred underhållningsfilm.
Temat i Batman begins är dock inte så mycket kampen mellan ont och gott, utan filmen kretsar kring frågor om rädsla kontra trygghet. Bruce Wayne är rädd för fladdermöss. De många korrupta domarna och poliserna i Gotham city är rädda för sanningen och befolkningen i staden är rädd för den skenande kriminaliteten.
Till råga på allt härjar ett par tokfransar med en drog som förstärker människors värsta rädslor och gör dem galna, en drog som de planerar att sprida i hela staden.
Där, till sist, hittar vi Batman. Efter berättelsen om barndomen, ett långt träningsläger i Tibet och ett omfattande iordningsställande av alla prylar tar Bruce Wayne äntligen på sig den snygga dräkten och ger sig ut i mörkret.
Christian Bale passar lika fint under masken som Michael Keaton gjorde i Burtons film, men Bale når inte fram som den själsligt plågade rättsskiparen. Precis som regissören Christopher Nolans filmberättande ser han bra ut på håll, men när vi kommer nära händer ingenting. Se på actionscenerna, som förvirrar mer än de fängslar, eller på den stela hanteringen av story, tema och karaktärer.
Nolan lyckades elegant förmedla känslorna hos en desperat människa utan korttidsminne i sin genombrottsfilm Memento (2000). I Batman begins kommer han inte nära någon av figurerna. Ambitionen att fördjupa Bob Kanes seriehjälte faller därför till marken tillsammans med pappa Waynes pendeltåg av godhet.

Mer läsning

Annons