Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Syskondrama i krigets skugga

Annons
Regissören Ben Sombogaart växte upp i ett krigsdrabbat Holland, men valde ändå att förlåta. I filmen "Tvillingsystrar" skildrar han relationen mellan människa och miljö, två personers livsöden i skuggan av kriget och antisemitismen.


På sprakig mobiltelefon från i de tyska bergen berättar Ben Sombogaart att hans fru gav honom Tessa de Loos folkkära roman "De tweeling" för några år sedan. Efter tio sidor lade han ifrån sig boken eftersom berättelsen om systrarna Anna och Lotte började så trögt. Intresset vaknade först när två producenter frågade om han ville förvandla den till film.

- Det var en utmaning eftersom historien berättas på ett annat sätt i boken. Vi valde en lite mer linjär stuktur som börjar med systrarna när de var små, till skillnad från boken som börjar med dem i äldre dagar. Det var kämpigt att hitta en bra balans där karaktärerna inte överskuggade historien.

Den holländska regissören föddes 1947 och präglades starkt av efterkrigstiden. Hans syster dog av en allvarlig sjukdom, orsakad av den misär som följde i krigets spår.

- Mina föräldrar hatade verkligen tyskarna. Jag fick hela tiden höra att de bara är "hemska krigsförbrytare". Det tog ett tag innan jag kunde ändra på det och se att tyskarna är lika bra som vi, förklarar Ben Sombogaart.

Trots kopplingen till andra världskriget och minnena från efterkrigstiden hävdar han bestämt att det inte var anledningen till att han ville filmatisera romanen - det var relationerna mellan karaktärerna som väckte intresse. Två oskiljaktiga tvillingsystrar separeras vid sex års ålder. Anna växer upp i Tyskland och påverkad av Goebbels propagandamaskin börjar hon sakta tro på ett bättre liv med Hitler vid makten. En chans för bönder och arbetslösa att bryta sig ur fattigdomens boja.

Tuberkulossjuka Lotte växer upp hos en välbärgad familj i Holland. Desperat söker hon kontakt med sin älskade syster i Tyskland, men breven når inte längre än till styvpappans ficka.

- Historien ska skildra hur krig och politik förändrar människor. Något som bli väldigt tydligt när man använder två identiska personer, till exempel tvillingar, och låter dem utsättas för helt olika upplevelser, säger Ben Sombogaart.

Vid krigets början har Annas och Lottes liv förvandlats till absurda spegelbilder; Lotte är förlovad med en judisk tonsättare medan Anna gifter sig med en SS-soldat. När de äntligen träffas överskuggas mötet av att de båda har vuxit ifrån varandra.

- Jag tror att sambandet mellan människa och miljö är väldigt influerat av familjen. Med en bra uppväxt som bas får man styrkan att vara sig själv och kunna skilja på rätt och fel. I slutändan tror jag att det kan vara svårt att klara sig om man inte har haft en stark och trygg uppväxt.

Filmen har skapat starka reaktioner hos sin publik. Speciellt i Ryssland har minnena från kommunismen och kalla kriget gjort att människor identifierat sig med filmen.

- För dem var det en "deja vu"-känsla att se den, något som återkommit världen över.

Ben Sombogaart hade en gedigen karriär bakom sig innan han regisserade "Tvillingsystrar". Han började som dokumentärfilmare för att sedan gå vidare till vita duken. Han långfilmsdebuterade 1982 och har belönats med ett antal utmärkelser för sina filmer. "Tvillingsystrar" är hans största succé - Oscarnominerad - och en av de tio mest inkomstbringande filmerna i Hollands historia.

- Det här är något man bara drömmer om. Filmen var väldigt framgångsrik i Holland och efter det såldes den till flera andra länder. Helt plötsligt var den nominerad och jag satt på ett plan på väg mot Los Angeles. Det var en fantastisk upplevelse.

"Tvillingsystrar" får svensk premiär den första april. (PM)

Mer läsning

Annons