Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tjej-Volvon får designpris

Annons
De gjorde en Volvo utifrån kvinnliga bilägares specifika önskemål. Nu belönas de nio kvinnorna bakom tjejbilen Volvo YCC med Torsten och Wanja Söderbergs designpris på 600 000 kronor.


- Det känns som att få en Oscar, vi är oerhört glada. Det stora intresset för Volvo YCC gör att vi kan gå vidare och överföra många av idéerna från konceptbilen till nya Volvo-modeller, säger Maria Uggla, en av pristagarna och bildesigner på Volvo.

Projektgruppen bakom YCC, som på onsdagen fick ta emot priset vid en ceremoni på Röhsska museet i Göteborg, består av Eva-Lisa Andersson, projektledare, Tatiana Butovitsch Temm, informationsansvarig, Cindy Charwick, interiördesigner, Lena Ekelund, biträdande teknisk projektledare, Elna Holmberg, teknisk projektledare, Camilla Palmertz, projektledare, Anna Rosén, exteriör designer, Maria Uggla, kulör- och klädseldesigner och Maria Widell Christiansen, projektledare, design.

"På ett övertygande sätt visar gruppen genom bland annat utformning av förvaring, tillgänglighet, sikt och möjlighet till individuell utformning av interiör på lösningar för framtida produktionsbilar", heter det bland annat i juryns prismotivering.

Konceptbilen Volvo YCC väckte sensation när den 2003 visades på bilsalongen i Genéve första gången. Aldrig tidigare hade en bil konstruerats utifrån de krav som kvinnliga kunder gett uttryck för i olika undersökningar.

- Hur skulle en bil se ut för att vara bra för kvinnor? Det var grundfrågan vi ställde till ett stort antal kvinnliga bilförare. Det

visade sig att kvinnor är mer krävande kunder och ställer högre krav på sina bilar än män i motsvarande undersökningar, säger Maria Uggla.

Sikten är det största problemet för många kvinnor och även småväxta män i bilar konstruerade med utgångspunkt från män.

- Kvinnor och mindre män får oftast välja om de ska se dåligt eller nå ned till pedalerna. Så vi började exteriört genom att sänka motorhuven, säger Maria Blom.

Interiört blev lösningen ett system som automatiskt ställer in sätet, pedalerna och ratten individuellt efter föraren. Uppgifterna finns inprogramerade i bilnyckeln så att allt ställer sig i rätt läge så fort man trycker på fjärrlåset.

- Kvinnor vill ha mycket bättre förvaringslösningar än vanliga bilar erbjuder. Vi plockade därför bort växel- och handbromsspaken från tunneln mellan sätena så att vi fick plats med små och stora fack för portfölj eller handväska, mobil, pengar och andra prylar, säger Maria Uggla.

Baksätet gjordes om så att det enkelt går att fälla upp som en biostol så att man lätt kan ställa in en resväska. Sätena gjordes också löstagbara så att man kan tvätta klädseln, byta till en varmare på vintern eller bara vill ha en ny färg

Den sportiga YCC:n kommer aldrig att sättas i produktion. Däremot ska många av designgruppens idéer att tas till vara i kommande modeller.

Alla nio pristagarna utom Cindy Charwick, som har gått till Volvo Lastvagnar, jobbar kvar på bilfabriken i Göteborg. På Kristi himmelfärdsdag åker alla nio till Barcelona för att ta emot ytterligare ett pris.

- Alla nio utses till Årets kvinna inom bilindustrin av den internationella biltidningen Automotive News, berättar Maria Uggla.

Torsten och Wanja Söderbergs pris instiftades 1992 av Torsten och Ragnar Söderbergs stiftelse som är en av de viktigaste bidragsgivarna till forskning och utveckling i Sverige. Förra året delades nära 80 miljoner kronor ut till vetenskapliga ändamål.

Torsten och Wanja Söderbergs pris på 600 000 kronor delas årligen ut till en verksam nordisk designer eller konsthantverkare. (PM)

Mer läsning

Annons